Tre dager med festival gir 30 millioner i kassen for øysamfunnet på Træna

Træna-festivalen har blitt en gullgruve for det lokalsamfunnet på Helgelandskysten.

<p><b>FOLKEFEST:</b> Under musikkfestivaluken på Træna i juli opplever øygruppen en befolkningsvekst på opp mot 1.000 prosent. Utestedet «Kroæ» (t.h.) profitterer maks på storinnrykket fra festivalfolket.<br/></p>

FOLKEFEST: Under musikkfestivaluken på Træna i juli opplever øygruppen en befolkningsvekst på opp mot 1.000 prosent. Utestedet «Kroæ» (t.h.) profitterer maks på storinnrykket fra festivalfolket.

- Det er fullt trøkk, det er like vellykket hvert år, og man rekker knapt å sove. Men vi må bare være der og trå til, og visst «pokker» er det morsomt, sier grunnlegger, eier og administrerende direktør i Træna Handel AS, Ole-Johnny Olsen, til E24.

Træna Handel AS, som driver øygruppens eneste butikk og utested, er posisjonert for et massivt storinnrykk de tre dagene musikkfestivalen på Træna varer.

For Kroæ - utestedet - er det soleklart at festivaluken redder årsomsetningen:

<p><b>FESTIVALPUBEN:</b> I løpet av noen få dager i juli omsetter «Kroæ» på Træna for fire ganger mer enn resten av året.<br/></p>

FESTIVALPUBEN: I løpet av noen få dager i juli omsetter «Kroæ» på Træna for fire ganger mer enn resten av året.

- Det er helt vanvittig. Opp mot 80 prosent av de totale inntektene henter vi under festivalen, sier Olsen som sammen med kone og døtre driver samlingspunktet med «butikk og bar» på Træna.

Andelen av omsetningen som butikk-virksomheten under festivaluken utgjør, er ikke like ekstrem som for serveringsdelen. Men varesalget under festivalen utgjør likevel omlag ti prosent av årsomsetningen.

I løpet av årets festivaluke var over 7.000 personer innom serveringsstedet. På det meste, under en og samme kveld, var over 1.400 personer innom – et smått utrolig tall målt mot de 506 fastboende på øygruppen. 

Befolkningsvekst på 1.000 prosent

En gang hvert år snus det lille øysamfunnet, som ligger 33 nautiske mil til havs ut fra Sandnessjøen på Helgelandskysten, fullstendig på hodet når horder av tilreisende invaderer øygruppen for å besøke musikkfestivalen.

Invasjonen gir en befolkningsvekst på nærmere 1.000 prosent i løpet av dagene festivalen varer. Hvert år siden 2008 har festivalen vært utsolgt, og så mange som opp mot 5.000 mennesker besøker øygruppen under festivaluken i juli. 

Det har utviklet seg til å bli en gullgruve for for det vesle lokalsamfunnet, der «alle kjenner alle».

Gullgruve

- Jeg tenker på et tall, men jeg tør ikke si tallet høyt, humrer Per Pedersen, ordfører i Træna.

Ordføreren er tydelig fornøyd med festivalgjestenes vilje til å legge igjen penger i løpet av festivaluken.

Under årets festival landet omsetningen på i overkant av 10 millioner kroner.

Men i tillegg kommer:

  • butikk
  • bar
  • overnattingssteder
  • ferge
  • diverse private initiativer

Anslaget på hva ringvirkningene legger til på toppen av de direkte inntektene fra festivalen, ender på nærmere 30 millioner kroner.

Ordfører Pedersen er tilbøyelig til å si seg enig i det.

- Snakker vi omsetning på samtlige plasser vil ikke 30 millioner kroner forbause meg. Tallet hva gjelder penger i omløp må nok justeres noe ned, men at den totale omsetningen ligger på det nivået høres rimelig ut, sier ordføreren.

Det betyr at festivalen er enormt viktig for den samlede verdiskapningen som skjer i løpet av ett år - ifølge kommunen produserer bedriftene på Træna i løpet av et helt år verdier for cirka 230 millioner kroner.

Tre dager med festival dekker altså inn 13 prosent av årsproduksjonen.

Havfestival

Butikken og baren er en av aktørene som profitterer mest på aktiviteten under festivalen.

- Vi har hatt stabil omsetning på butikkvirksomheten de siste årene, da festivalen har vært utsolgt og kapasiteten har vært sprengt. Men der vi har stagnert på butikk har vi tatt igjen på «Kroæ», sier Olsen med referanse til utestedet alle snakker om under Træna-festivalen.

(... artikkelen fortsetter under bildet)

<p><b>UT MOT HAVET:</b> Ytterst i havgapet, 33 nautiske mil vest for Helgelandskysten, finner man Norges eldste fiskevær. Hvert år opplever den vesle bygda en storinvasjon når den årlige Træna-festivalen avvikles.<br/></p>

UT MOT HAVET: Ytterst i havgapet, 33 nautiske mil vest for Helgelandskysten, finner man Norges eldste fiskevær. Hvert år opplever den vesle bygda en storinvasjon når den årlige Træna-festivalen avvikles.

Festivalfinansiering av infrastruktur

Festivalen er i fellesskap eid av de fastboende gjennom en medlemsforening.

Hvert år siden 2008 har Trænafestivalen gått med mellom 300.000 og 1,2 millioner kroner i årlig overskudd.

Overskuddet skytes tilbake til lokalsamfunnet gjennom et kulturfond som hvert år gir økonomiske bidrag til alt fra kulturarrangementer, infrastruktur og fellesmidler.

- Ungen får sponset midler til å reise på tur, det finansierer driften av ungdomsklubben, kirken, ja alt kommer fra festivalen. Vi var på et møte i fjor som informerte om alle kulturmidlene som har blitt betalt fra festivalfondet, og det var ikke rent lite, sier Lise Kari Olsen, sjef for butikkdelen av Træna Handel AS, og datter av Ole Johnny Olsen.

Til og med 2013 har 1,8 millioner kroner blitt tildelt prosjekter som har kommet lokalbefolkningen til gode.

På fondskontoen i dag står det 1,6 millioner kroner øremerket til bruk i trangere tider.

(... artikkelen fortsetter under bildet)

<p>FOLKEHAV: Det er midnattsol og øyeblikk som dette som har gjort Træna-festivalen så etterspurt. De siste årene har festivalen vært utsolgt lenge før listen over artister har blitt tilgjengeliggjort.<br/></p>

FOLKEHAV: Det er midnattsol og øyeblikk som dette som har gjort Træna-festivalen så etterspurt. De siste årene har festivalen vært utsolgt lenge før listen over artister har blitt tilgjengeliggjort.

Hjertesorg når man drar

Ved siden av oppdrett- og fiskeindustrien, som er den viktigste næringskilden for øygruppen, har festivalen utviklet seg til å bli det viktigste samlingspunktet for øyas beboere.

- Har festivalen har blitt en så viktig del av Træna at man ikke lengre kan komme utenom?

- Nesten, det ville ha hvert fall betydd utfordringer særlig på et personlig perspektiv. Hadde jeg ikke vært festivalsjef og skulle bo her uten å ha den «driven» da…

Festivalsjef Anita Overelv fullfører aldri setningen.

<p><b>FESTIVALSJEF:</b> Anita Overelv flyttet ens ærend til øygruppen da hun overtok ansvaret for festivalen i 2008.</p>

FESTIVALSJEF: Anita Overelv flyttet ens ærend til øygruppen da hun overtok ansvaret for festivalen i 2008.

- Alle har festivalen som et fellesskapprosjekt. Det skaper en stolthet, en felles identitet som alle føler når vi er her, og særlig når vi ikke er her. Særlig for de unge har det vært viktig og kunne ha noe ved Træna som de virkelig er stolte av, sier Overelv som flyttet fra Trondheim til Træna da hun tiltrådte som festivalsjef i 2008. 

Før hun overtok rollen som festivalsjef deltok Overelv på festivalen som gjest. Hun tror mange av gjestene kjenner på den samme følelsen som hun selv hadde da festivalen var over.

- Man kjenner en dyp kjærlighetssorg når man drar. Det var rett og slett stress hjertemessig å forlate Træna. 

Den 62 år gamle Træna-kjenningen, Olsen, istemmer festivalsjefens betraktninger.

- Jeg er stolt over det vi har fått til her. Det skaper gnist, og det gir oss krefter, og hvert år tenker vi at dette er siste året. Men når høsten kommer så er det «på an» igjen, sier Ole Johnny Olsen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå