Norsk akevitt stadig mer populært i utlandet

Norge eksporterte akevitt for til sammen 56,3 millioner kroner i oktober og november. Nesten 37,4 millioner av disse kronene kom fra Tyskland. Men også USA har fått øynene opp for den norske tradisjonsdrikken. 

TEST AV JULEAKEVITT. 15 norske akevitter. Foto: FRODE HANSEN, VG
TEST AV JULEAKEVITT. 15 norske akevitter. Foto: FRODE HANSEN, VG

Oktober og november, like før julestria setter inn, har tradisjonelt vært de største eksportmånedene.

I år har eksporten falt litt sammenlignet med tidligere år, og det ble totalt eksportert 1 million liter av brennevinet de to månedene, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Men den norske tradisjonsdrikken virker å øke i popularitet i utlandet. Blant annet har det siden 2012 blitt arrangert en årlig festival ved navn «Aquavit Week» i USA, hvor det er en gryende trend for bruk av akevitt i ulike drinker. 

På listen over landene det eksporteres norsk akevitt til er det spesielt ett land som tydelig skiller seg ut, Tyskland. I oktober og november i fjor ble det eksportert akevitt for 28,2 millioner kroner. I år er tilsvarende tall 37,4 millioner kroner. 

Det er eksportert 561.000 liter norsk akevitt til Tyskland i løpet av de to månedene i år alene.

– Norden assosieres med høy kvalitet

Kommunikasjonssjef i Arcus, Per Bjørkum, mener det er flere grunner til at norsk akevitt er så populært i Tyskland.

– Tyskere er opptatt av brennevin med god kvalitet. Nordisk produserte varer assosieres ofte med nettopp det, samt renhet og skikkelighet. Akevitt fra Norge og Danmark blir sett på som god drikke, så det vil man gjerne kjøpe, sier Bjørkum til E24.

Arcus er et børsnotert produksjonsselskap av brennevin, og eier blant annet Lysholm Linie Aquavit, Gammel Dansk og Aalborg akevitt.

Bjørkum peker også på at akevitt på ingen måte er et nytt fenomen i Tyskland.

– Særlig i Nord-Tyskland er det god kultur for akevitt. Norsk og dansk akevitt er anerkjent og kjent i landet, og det ligner også litt på deres snapskultur, sier han. 

Gammel Opland på topp i Norge

2016 var et rekordår, med en eksport på 1,2 millioner liter i oktober og november. Det var en oppgang på 30 prosent sammenlignet med 2015. Da ble oppgangen i stor grad forklart av at dansk akevitt fra 2015 også ble produsert i Norge, og at lagrene i Danmark ble tomme i 2016.

Danmark er det andre landet det eksporteres mye akevitt til, men her har eksporten også falt sammenlignet med i rekordåret 2016.

I oktober og november ble det til sammen eksportert akevitt for nesten 12 millioner kroner, mens det i fjor ble eksportert for 20,3 millioner kroner.

I Norge er det en meget tydelig topp i akevittsalget i ukene før jul, ifølge Vinmonopolet.

Nordmenn har også en klar favoritt – Gammel Opland. Denne akevitten selger langt bedre enn nummer to på listen, Løitens Sommer Aquavit.

 <p>Slik ser akevittsalget hos Vinmonopolet ut i år.</p>

Slik ser akevittsalget hos Vinmonopolet ut i år.

Økende popularitet i USA

I løpet av 2017 har vi også eksporter 50 499 liter akevitt til USA, til en verdi av 3,95 millioner kroner. I fjor sendte vi hele 104.954 liter akevitt til en verdi av omtrent 8,37 millioner kroner over dammen.

Eksporten begrenser seg til omtrent halvparten av månedene i året, hvorav månedene før jul ikke var blant dem i år.

 <p><b>AKEVITT-ENTUSIAST:</b> Amerikanske Jacob Grier er stor fan av norsk akevitt, og mener det blir mer og mer populært i USA.</p>

AKEVITT-ENTUSIAST: Amerikanske Jacob Grier er stor fan av norsk akevitt, og mener det blir mer og mer populært i USA.

Det er fordi akevitt på ingen måte er en juledrikk i USA, ifølge akevitt-entusiast og amerikaner Jacob Grier.

– Her er det en helårsdrikk. Veldig få drikker den dessuten ren, noe som stemmer for de fleste typer brennevin i USA med unntak av whisky, sier Grier til E24.

Han har de siste årene pushet den norske tradisjonsdrikken på det amerikanske markedet. Han smakte akevitt for første gang mens han jobbet som bartender i Portland, Oregon i 2008.

– Det første jeg tenkte var at smaksprofilen var veldig annerledes enn alt annet som er å finne på markedet. Jeg innså at det hadde mye potensial, sier han.

Arrangerer «Aquavit week»

Noen år senere startet han festivalen «Aquavit week» i Portland. I tre år arrangerte han uken på fritiden, før norske Linie Aquavit så sitt snitt til utenlandsk anerkjennelse og bestemte seg for å støtte akevittuken. 

Siden har konseptet vokst, og er nå å finne i en rekke byer i USA, som New York, Chicago, Washington DC og Houston. I år ble den for første gang også arrangert i Hamburg i Tyskland. 

Per Bjørkum i Arcus forteller at samarbeidet er et bransjeinitiativ. 

– Vi støtter arrangementet i USA og Tyskland. Formålet med uken er økt fokus på akevitt i barmiljøet, sier Bjørkum. 

Saken fortsetter under annonsen.

Grier forteller at interessen for brennevinet stadig vokser i USA, og at mer enn 70 nye barer har satt det på menyen sin i år. 

Den mest populære bruken for tiden er ifølge Grier å bytte ut gin med akevitt i drinken Negroni. Øvrig innhold i drinken er Campari og søt vermouth.

– Tror du akevitt har potensial til å bli en stor eksportartikkel for Norge?

– Definitiv. Det blir mer og mer populært ettersom flere oppdager det. Det er mange amerikanske destillerier som også lager det nå, men Linie er fremdeles den aller mest anerkjente akevitten. Produksjonsprosessen deres er helt unik, sier Grier. 

Økt interesse fra flere produsenter

Han referer med det til prosessen hvor akevitten blir fraktet i sherryfat over ekvator flere ganger i løpet av en fire måneders lang reise. Modningsprosessen av akevitten skjer ved klimaendringene og den konstante vuggingen fra sjøen underveis.

Metoden ble oppdaget ved en feil i 1805.

– Norge har definitivt mest tradisjon og historie bak produksjonen, svarer akevitt-entusiasten til hvorfor utlendinger bør kjøpe norsk akevitt.

Bjørkum påpeker at bruk av akevitt i ulike drinker er en ny trend som de ser positivt på.

– Det er en økende, gryende interesse for akevitt i flere land. Det er flere andre aktører som snuser på å selge akevitt til USA nå. Jeg tror det er fordi mange vil ha noe nytt, og oppleve en annen smak. Det snakkes om «The Nordic Cuisine», som nevnt forbindes med kvalitet og det rene, sier han. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå