Verdsettes til 70 millioner: Tror løsningen deres kan hjelpe butikker å holde Amazon på avstand

Porterbuddy har det siste året signert avtaler med flere kjente norske butikkjeder om hjemlevering samme dag som man bestiller det. Selskapet mener det styrker de lokale butikkene i kampen mot nettgigantene.


<p><b>LEVERING:</b> Porterbuddy bruker blant annet budbilselskaper og ledig kapasitet i Oslo Taxi til å levere varer til kundene sine - samme dag som de bestilte produktet.</p>

LEVERING: Porterbuddy bruker blant annet budbilselskaper og ledig kapasitet i Oslo Taxi til å levere varer til kundene sine - samme dag som de bestilte produktet.

– Dagens løsninger fungerer for mange, men dette handler jo om å bygge bro mellom de fysiske butikkene og netthandelen, samt å nå kunden i kjøpsmodus, sier gründer og daglig leder i Porterbuddy, Henrik Gerner-Mathisen.

Selskapet som har spesialisert seg på levering samme dag som du bestiller, har det siste året inngått partnerskap med kjeder som Jernia, Clas Ohlson, Fjellsport.no, Follestad og Eplehuset.

Porterbuddy tilbyr også levering på tidspunkt som du selv bestemmer. 

– Vi ser at daglige leveringer når godt opp på tresifrede tall, og tror vi kommer opp i firesifrede tall i løpet av året, men det er store svingninger gjennom sesongen, sier Gerner-Mathisen som sammen med sin medgrunnlegger hoppet av Telenor-karrierer for å starte Porterbuddy i 2017.

Selskapet har samarbeid med Oslo Taxi og en rekke budbilselskaper, som gjennom sin algoritmebaserte plattform gir ut ordre som leverer pakken til kunden noen timer etter bestilling.

Verdsatt til 70 millioner

Ettersom netthandelen tar større grep om handelen år for år, har også markedet for logistikk og levering blir besatt av stadig flere aktører som Porterbuddy, samtidig som storaktørene Bring og PostNord jobber med å gjøre sine egne løsninger enda mer kundevennlige.

– Men hvordan kan et lite selskap som deres konkurrere mot Bring og PostNord? 

– Vi har en helt annen fleksibilitet enn de store logistikkjempene. Vi kommer fra teknologibransjen, har bedre kompetanse på akkurat dette området, og vi beveger oss raskere enn de store, sier Gerner-Mathisen.

 <p><b>PORTERBUDDY:</b> Gründer og daglig leder i Porterbuddy, Henrik Gerner-Mathisen jobbet i mange år med oppkjøp og sammenslåinger i Telenor, men har de siste to årene brukt alle kreftene på å bygge opp logistikkselskapet han startet samme med Tord Störtebecker.</p>

PORTERBUDDY: Gründer og daglig leder i Porterbuddy, Henrik Gerner-Mathisen jobbet i mange år med oppkjøp og sammenslåinger i Telenor, men har de siste to årene brukt alle kreftene på å bygge opp logistikkselskapet han startet samme med Tord Störtebecker.

I en PWC-undersøkelse fra 2018 svarer 50 prosent av de spurte at levering samme dag er noe av det viktigste for dem når de handler på nett.

Gerner-Mathisen sier det ikke vil bli lettere for hverken kjedene eller de uavhengige butikkene fremover, ettersom de store nettplattformene tar stadig sterkere grep om det norske markedet.

– Et aspekt er jo at slike logistikkløsninger hjelper lokale butikker til aktører å stå imot de store internasjonale gigantene. De kan bruke det at de er nærmere kunden til sin fordel, sier han.

Ifølge Virkes tall handlet hver fjerde nordmann på Zalando og eBay de siste 12 månedene.

I fjor høst hentet penger i en emisjon som priset selskapet til 70 millioner kroner, ifølge grunnleggeren selv som ikke ønsker å si hvor mye penger de hentet.

Investorene inkluderer blant annet boligutbygger Espen Pay, Summa Equity-topp Tom-Even Mortensen og Wilhelmsen-familien.

– Et viktig skjæringspunkt

En av Porterbuddys siste partnere er Eplehuset, som i stor grad baserer seg på fysiske butikker, mye på grunn av deres servicetilbud for Apple-produkter.

– For oss er løsningen et spennende skjæringspunkt mellom det fysiske og det digitale. Du kan sitte hjemme og få produktet nærmest nøyaktig når du ønsker det, sier salgssjef i Eplehuset, Truls Nilsen.

Det var Eplehuset selv som tok kontakt med den vesle logistikkbedriften, og skal rulle ut levering samme dag i løpet av første kvartal til alle butikker i Oslo i første omgang.

Det som er spesielt med Eplehuset er at deres største konkurrent på nett, også er deres viktigste partner, nemlig Apple. 

– Vi var jo tidlig ute med nettbutikk allerede i 2006, og er nå i en spennende fase hvor vi tror denne typen levering kan være et godt alternativ, sier Nilsen som ikke anser Apples egen nettbutikk som noen konkurrent.

Skal levere snus

Men det er ikke bare de tradisjonelle varene Porterbuddy ønsker å slå seg opp på.

Nylig inngikk selskapet et samarbeid med snushjem.no, slik at også landets snusere kan få levert varene på døren i løpet av kort tid.

Porterbuddy-gründeren sier de får nye partnere hver eneste uke, men at prosessen med å bygge opp selskapet og konseptet med levering samme dag har tatt lengre tid enn de først trodde.

– I Stockholm er det tre aktører som driver med levering samme dag i konkurranse med de etablerte spillerne, og de selskapene klarer ikke å ta unna etterspørselen fra netthandelen, så dette vil vokse mye i Norge fremover, sier Gerner-Mathisen.

Selskapene betaler Porterbuddy per levering, som igjen betaler sine partnere. Det er lite inntekter å snakke om enda, men målet er å være lønnsomme innen 2020, ifølge daglig leder.

Fremover er målet å få med seg enda større selskaper, og helst noen store nettbutikker, for å få opp volumet på plattformen.

– For oss er budskapet at dette handler like mye om brukeropplevelse og økt konvertering på nett, som det handler om logistikk.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå