Skal ha 80 puber og butikker innen 2021

Det som startet med en ølbrygging i en liten vestlandskommune, er i ferd med å bli en landsdekkende kjede for ølutsalg og pubvirksomhet.


<p><b>ØLKONGEN</b>: Rolf Ivar Skår har jobbet mye av sitt liv med teknologi, men har siden 2013 dedikert mesteparten av tiden sin på å starte opp Gulating som han sier er Norges raskest voksende ølkjede.</p>

ØLKONGEN: Rolf Ivar Skår har jobbet mye av sitt liv med teknologi, men har siden 2013 dedikert mesteparten av tiden sin på å starte opp Gulating som han sier er Norges raskest voksende ølkjede.

– Vi skal etablere 10 nye puber i år, og 10 ytterligere nye puber neste år. Målet er å ha på 80 puber og butikker i 2021, sier gründer og daglig leder i Gulating Gruppen Rolf Ivar Skår.

Etableringstakten har skutt fart etter at Gulating solgte unna butikkene de eide for å satse på franchisemodell, samt startet deres egen grossistvirksomhet.

– Det siste året alene har vi etablert mellom 10 og 15 butikker, sier driftssjef Tom Anders Solberg, som før jul kunne se butikk nummer 30 åpne dørene. 

Pengene til å rulle ut ølkjeden er hentet fra familieformuen som faren, Rolf Skår, bygget opp ved oppstarten av Norsk Data, som senere har ført til flere andre lukrative investeringer, blant annet i næringseiendom.

Til sammen har Skår-familien investert rundt 20 millioner kroner i Gulating, og står for største delen av finansieringen av kjedens vekst, men det er i ferd med å forandre seg.

Folkefinansiert øl

I tillegg til finansiering fra familien Skår og et knippe private investorer, har ølkjeden etablert puber og butikker ved hjelp av folkefinansiering blant annet ved bruk av plattformen Monner.

Neste pub som åpnes er på bryggen i Tønsberg, hvor et oppstartslån på 500.000 kroner er finansiert ved hjelp gjennom folkefinansiering.

– Kundene får en spesiell tilknytning til puben eller butikken om man har vært med på finansieringen, sier Skår.

Snart skal de finansiere deres andre pub på Gran Canaria på samme måte.

Årsaken til at man går for en franchisemodell er ifølge selskapet at man kan rulle ut fortere, da man ikke er like avhengig av egen kapital.

– Butikkene går bra, men vi har ikke sett den raske omsetningsveksten som vi håpet, mens pubene har gått over all forventning, sier Skår.

Senere i 2018 er planen å hente ytterligere fire millioner kroner i kapital fra folket, dette blir aksjekjøp i Gulating, i motsetningen til startkapital via Monner som er lån som tilbakebetales med renter.  

I 2016 endte Gulating Gruppens resultat på rundt 38 millioner kroner, i 2017 har veksten ført til inntekter på 44 millioner kroner, fremdeles med rød bunnlinje.

– Dette er et volumspill for oss, sier øl-gründeren.

Skår mener Gulating vil passere 200 millioner i omsetning neste år, og da vil også Gulating Gruppen etter planen gå med overskudd.

– Vi skal ikke være avhengig av Skår-pengene til evig tid, smiler Skår.

Brygger på øltrend

Øldrikkingen i Norge sank i mange år til fordel for vin, men har de siste par årene igjen sett vekst.

Tall fra SSB viser at etter nedgang fra 2008 og utflating fra 2012, begynte omsetningen av øl å stige fra 2015.

Eksplosjonen i mikrobryggerier og nye varianter hos de store kjedene får noe av skylden, og Skår mener han har sett trenden lenge.

– Denne trenden har vært økende i USA siden 80-tallet og har kommet relativt sent til Norge, men alle våre piler peker oppover.

– Så dette er ikke bare et blaff?

– Nei, så lenge velstanden vår øker, tror jeg øltrenden vil fortsette.

Og det skal bli enda lettere for norske mikrobryggerier å starte opp.

Regjeringen foreslår i revidert budsjett kutt i alkoholavgiften for godt over 100 norske småskalabryggerier fra Svalbard i nord til Agder i sør.

Sikrer seg mot Asko

For å være sikre på at lokalt øl finner veien til hyllen i Gulating-butikkene, har selskapet etablert Guleng, deres egen grossist.

Saken fortsetter under annonsen.

– Ingen skal eie hyllene eller kjøleskapene i Gulating, på denne måten er folk sikret at man får nye og spennende produkter i butikken hver uke.

Det er Guleng som står for størstedelen av Gruppens inntekter.

Skår som ser på Norgesgruppen som sin største konkurrent, mener det er vareflyten som skiller dem fra blant annet Meny-butikkene som også har stort ølutvalg.

– Vi fører rundt 30 prosent lokalt øl i de ulike butikkene, så det er ikke bare de som har råd til en god hylleplass som kommer inn hos oss, sier han med referanse til Rema 1000 sin bestevennstrategi der Mack ble stengt ute til stor forargelse fra kundene, som viste seg i lavere ølsalg.

Gulating sier de har rekruttert butikksjefer fra flere av de store butikkjedene.

– Lokalt øl er bundet opp i folks identitet, det er det samme som å heie på et fotballag.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå