Kaster seg med i priskrigen: – Går mot blodbad i ølbransjen

Flere bryggerier blir med på Gulatings priskrig. Ølgründere mener prispress er eneste måten å overleve på i et stadig mer presset marked.


<p><b>MIKROBRYGGERE:</b> Austmann Bryggeri i Trondheim er av et mindretall lønnsomme mikrobryggerier i Norge. Selskapet selger hovedsakelig til dagligvarekjedene, men har nå også levert et mindre sesongprodukt som Gulating skal bruke i sin priskrig på øl. Fra venstre: Produksjonssjef Anders Cooper og markedssjef Thomas Sjue.</p>

MIKROBRYGGERE: Austmann Bryggeri i Trondheim er av et mindretall lønnsomme mikrobryggerier i Norge. Selskapet selger hovedsakelig til dagligvarekjedene, men har nå også levert et mindre sesongprodukt som Gulating skal bruke i sin priskrig på øl. Fra venstre: Produksjonssjef Anders Cooper og markedssjef Thomas Sjue.

Hansa-eide Nøgne Ø og Austmann er to av Norges største mikrobryggere av spesialøl, og finnes i de fleste dagligvarebutikker i Norge.

Ølutsalget Gulating erklærte priskrig i høst, og har allerede høstet resultater.

– Vi har sett en veldig vekst i omsetningen. På ukebasis, sammenlignet med samme tid i fjor har vi doblet omsetningen. Det gjelder hele utvalget, ikke bare på ølsortene som er satt ned i pris, sier økonomidirektør i Gulating, Lasse Olberg. 

Nå kaster flere større selskaper seg på priskrigen, og kjente ølbryggere som Austmann, Brewdog, Berentsens og Grünerløkka Brygghus leverer ammunisjon til Gulatings priskrig.

Både eksperter og ølgründere sier pris er en av hovedårsakene til at salgsveksten for mikrobrygget øl har stoppet opp i Norge. 

– Blodbad

En datainnhenting E24 har gjort, viser at 60 prosent av norske mikrobryggerier ikke var lønnsomme i 2017.
Tallene viser at 75 av totalt 125 norske mikrobryggerier med en omsetning på over 100.000 kroner går i minus.
Et av bryggeriene som gjør det bra til tross for det tøffe markedet er Austmann i Trondheim.
– Jeg har tidligere sagt at det kommer til å bli et blodbad blant norske mikrobryggerier, og det står jeg ved, sier Thomas Sjue, en av grunnleggerne av Austmann.

Han mener prisene ikke presses av Gulating, men av forbrukerne som ikke ønsker å betale i dyre dommer for spesialbrygget øl.

– Det selges årlig rundt tre millioner liter spesialbrygget øl i norsk dagligvarehandel, og vi ser ikke vekst i kategorien, sier Sjue.

Austmann hadde i fjor 17 prosent organisk vekst, og er godt fornøyd, men samtidig bekymret for bransjen som helhet. Bryggeriet leverer et mindre sesongprodukt til Gulating som de får prise som de vil.

Det totale markedet for etablerte mikrobryggerier var verdt i overkant av 600 millioner kroner i fjor.

Veteran: Prisen er problemet

En av veteranene blant norske mikrobryggere er Kjetil Jikiun, som sammen med Gunnar Wiig startet opp Nøgne Ø i 2002.

Ølet ble raskt populært, og selskapet hadde i rekordåret 2015 en omsetning på 60,6 millioner kroner og et driftsresultat på 15,1 millioner kroner. Siden har det gått verre for selskapet.

Jikiun sier pris er det største hinderet for at mikrobrygget øl virkelig tar av i Norge, men at mange mindre bryggerier ikke har musklene til å gå ned på pris.

– Det kommer til å gjøre veldig vondt for veldig mange. Jeg tror den eneste måten å skape vekst i bransjen er å få prisen ned. Det kan ikke gjøre vondt å kjøpe en sixpack med mikrobrygget øl.

Han mener ingen enda har knekt koden for hvordan man kan produsere effektivt og samtidig ha lave priser.

Sjue i Austmann tror det vil bli mindre lønnsom å brygge øl i Norge fremover.

– Marginene i bransjen har vært høye lenge. Austmann har justert prisene i samarbeid med våre partnere i de ulike kanalene, og jeg tror vi gjorde det i tide

Han mener mikrobryggerier som vil hevde seg må investere mellom 7–10 millioner kroner, summer regnskapene viser at de færreste har.

– Vi kommer til å se en betydelig utfasing av bryggerier som ikke henger med de neste årene. Det gjelder både at man ikke klarer å gå ned på pris, leveringsevne, men også fordi man ikke klarer å holde høy kvalitet.

Saken fortsetter under bildet.

 <p><b>ØLSJEF:</b> Rolf Ivar Skår (t.h) har siden 2014 bygget opp Gulating, som består av en landsdekkende kjede av butikker og puber for spesialøl.</p>

ØLSJEF: Rolf Ivar Skår (t.h) har siden 2014 bygget opp Gulating, som består av en landsdekkende kjede av butikker og puber for spesialøl.

Kunstige priser

Grunnleggeren av Gulating, Rolf Ivar Skår, mener han kjemper en kamp mot dagligvaregigantene han mener holder prisene altfor høye.

– Vi trenger bevisste forbrukere. Slik som folk utfordret SAS med å fly Norwegian, slik trenger vi også bevisste forbrukere i dagligvarebransjen, sier Skår.

Han får støtte av Jikiun som også har reagert på prisene i norsk dagligvare.

– Når jeg ser prisen på utenlandsk øl sammenlignet med norsk mikrobrygg, og prisen er nærmest lik, da er det noen som har veldig høye marginer. Jeg forstår at folk vil tjene penger, men noen av prisene virker kunstig høye, men det er basert på min egen oppfatning og ikke fakta, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå