Vipps inntar restaurant-Norge: Tar over servitør-oppgaver

Vink farvel til servitører som gir deg meny, tar imot bestilling og gir deg regningen. Vipps' nyvinning skal gjøre servicen mer effektiv – og litt mindre personlig.


<p><b>FREMTIDENS RESTURANTSERVCE?</b> Her bruker Lekter'n-gjester det nye bestillingssystemet. Vipps sier de har høstet test-tilbakemeldinger fra flere restauranter og tror løsningen vil bli vanligere å se fremover.</p>

FREMTIDENS RESTURANTSERVCE? Her bruker Lekter'n-gjester det nye bestillingssystemet. Vipps sier de har høstet test-tilbakemeldinger fra flere restauranter og tror løsningen vil bli vanligere å se fremover.

– En del servitører var skeptiske på forhånd, men ser at alt tar kortere tid, slik at gjestene blir mer fornøyde, sier Tone Langbach til E24.

Hun er administrerende direktør i Mat og Drikke Gruppen, som driver flere populære Oslo-restauranter – blant annet uterestauranten Lekter'n på Aker Brygge.

Under stekende sol har gjestene her blitt servert en ganske annerledes restaurantopplevelse de siste dagene.

Etter noen uker med testing er nemlig Lekter'n det første serveringsstedet i Norge som permanent har tatt i bruk en nyutviklet Vipps-løsningen.

Næringsdrivende som støtter Vipps-betalinger er ikke noe nytt, men dette er noe ganske annerledes:

Den nye løsningen, kalt VippsGo, lar gjester på restauranter og utesteder både «bla» i menyene, velge ut mat og drikke, sende inn bestillingen, og betale regningen – alt fra smarttelefonen.

Medaljens bakside

Dermed reduseres også oppgavene til servitørene: De trenger trengt tatt bare å bringe mat og drikke til bordet.

– Gjestene får både bestilt og betalt mye raskere og enklere, samtidig som gjestene får en enklere jobbhverdag, fremholder Vipps-sjef Runa Garborg.

Etter å ha ryddet unna noen barnesykdommer under testingen, mener restaurantdirektøren at løsningen fungerer:

– Sitter du ved bordet på lekteren, kan du bestille mat og drikke i appen, og så kommer maten på bordet ferdig betalt, sier Langbach.

– Og når du er ferdig med å spise og drikke, så kan du bare gå.

– Det gir ikke den mest personlige servicen?

– Det er klart at mangelen på menneskelig interaksjon er baksiden av medaljen. Og trenger du en vinanbefaling, så får du ikke det gjennom Vipps-løsningen, svarer Langbach.

– Men de fleste restaurantgjester vet hva de vil bestille, og vil bare ha det raskt. Og tiden som frigjøres, kan servitører bruke til å gi god service til de som har behov for det.

 <p><b>TRAVLE DAGER:</b> Solen steker i Oslo og servitørene på Lekter'n har det travelt. Det nye Vipps-systemet sparer dem for mye tid, mener restaurantsjef.</p>

TRAVLE DAGER: Solen steker i Oslo og servitørene på Lekter'n har det travelt. Det nye Vipps-systemet sparer dem for mye tid, mener restaurantsjef.

Brukes av flere til takeaway

Langbach presiserer at bruken av Vipps-løsningen er frivillig, og ikke tvinges på restaurantgjester som ikke vil.

Foreløpig er det særlig yngre gjester mellom 25 og 30 år som bruker det, mens eldre har vært noe mer avventende.

– De første reaksjonene fra gjestene som har prøvd dette er også utelukkende positive. Vipps er så etablert i Norge at vi ser et stort potensial fremover, sier Markus Gjelseth, styreleder i Mat og Drikke Gruppen.

Restaurantgruppen har også testet ut løsningen på nattklubb på Oslo-utestedet Christiania, og sier drikkebestillinger til bordene gikk unna på rundt et og et halvt minutt i snitt.

Vipps oppgir at totalt 60.000 bedrifter har tatt deres ulike tjenester i bruk, men blant  disse er altså VippsGo fortsatt i startfasen.

– Vi har samarbeidet tett med flere restauranter for å bedre funksjonaliteten i VippsGo, blant annet Lekter'n, som nå blir først til å bruke løsningen permanent, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps til E24.

Hun tror flere restauranter vil omfavne løsninger fremover.

– Vi har fått gode tilbakemeldinger og ser at flere allerede har begynt å bruke det til takeaway, sier Kjærnes.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå