Ser du likheten?

Folkene bak betalingsappen Payr mener Vipps' nye visuelle profil er vel lik deres egen. Vipps mener det er krevende ikke å velge en farge andre selskaper har brukt. 


<p><b>LIKT?</b> Payr mener det er oppsiktsvekkende at Vipps velger seg oransje. </p>

LIKT? Payr mener det er oppsiktsvekkende at Vipps velger seg oransje. 

Vipps lanserte torsdag sin nye farge med bilder av malingskoster og dryppende oransje. Betalingsappens mindre kjente utfordrer Payr er ikke overbevist om at fargevalget var helt gjennomtenkt. 

– Vi synes det er en litt unødvendig å gå så nærme oss på visuell profil, sier Christian Westerberg Thoresen markedssjef i Payr.

– Vi er en fintech-bedrift i en tidlig fase som trenger support, og opplever dette som en merkelig prioritering av Vipps. Har de glemt å gjøre research i arbeidet med den nye profilen? 

Selskapet har en app hvor man kan betale regninger ved bruk av kredittkort. eFakturaer kommer automatisk inn i appen, i tillegg kan man ta bilde av papirfakturaen, som deretter automatisk legges inn i appen. 

– Vi tenker egentlig ikke på Vipps som en konkurrent, men heller på nettbankene som vårt område. Vi jobber jo med regningsbetaling på et litt annet nivå enn hva Vipps gjør med sin fakturaløsning, hvor det hele er basert på avtaler de inngår, sier Thoresen. 

– Furter ikke

Likevel mener Thoresen fargevalget Vipps har gjort vil gjøre appene svært like, og at det finnes en mulighet for forvirring.

– Etter at vi nå har jobbet med dette i to år, burde de fleste som jobber innen finansteknologi og denne type tjenester, vite hvem vi er, sier han.

– Derfor mener vi det er litt pussig at Vipps velger å gå for hvit logo på oransje bakgrunn, når det er en annen betalingsapp i markedet som er norsk og har hvit logo med oransje bakgrunn. Det finnes jo mange andre veier å gå med logoen. Jeg tror det fort kan bli litt forvirrende for kundene som bruker disse appene. 

Han understreker at selskapet ikke går rundt og furter, og at dette egentlig er en fillesak. 

– Det viktigste for oss er å gjennomføre de tingene vi planlegger og å ha fornøyde kunder. Vi vil fortsette å ha et godt samarbeid med bankene. Strengt tatt er vi jo et supplement som ligger på toppen, uavhengig av hvor kundene våre har konto og bankforhold.

– Krevende

Vipps på sin side mener det er vanskelig å finne en farge andre ikke har brukt. 

– Det er alltid krevende å endre profilfarge for en etablert merkevare, da det nesten alltid vil være noen som allerede bruker den fargen man ender opp med, sier Elisabeth Haug, nestsjef i Vipps.

– I vårt tilfelle har det ikke vært et bevisst valg å ha profilfarger som ligger nært Payr, men heller å velge en farge som leverte på de kriteriene vi hadde satt oss. Tilbakemeldingene så langt har vært gode fra både kunder og partnere.

Hun forklarer at målet med fargevalget var å gi et energisk og positivt uttrykk, som samtidig var synlig og som ville fungere godt både digitalt og på print. I tillegg har det vært viktig å ivareta noe av den originale Vipps-identiteten og å være litt annerledes enn farger andre norske banker bruker.

Haug understreket at fargen har fungert som sekundærfarge i appen frem til i dag, og at den har testet best i brukerundersøkelsene selskapet har gjort.  

– Vi ønsket å gjøre Vipps litt ny og finne vår egen stil, samtidig som vi beholdt vår egen identitet. Derfor ønsket vi en profilfarge som sto godt alene og som var uavhengig av partnerbankene, forklarer Haug. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå