Solid vekst i byggevarebransjen

Bransjen går godt, og er ikke truet av utenlandsk netthandel i samme grad som mange andre. Men konsolidering preger konkurransesituasjonen, ifølge Virke. 


<p><b>GÅR GODT I BRANSJEN:</b> Byggevarehandelen i Norge er i solid vekst, viser ny statistikk fra Virke. Bildet er fra Bauhaus Liertoppen.</p>

GÅR GODT I BRANSJEN: Byggevarehandelen i Norge er i solid vekst, viser ny statistikk fra Virke. Bildet er fra Bauhaus Liertoppen.

Norsk byggevarehandel omsatte for 48,5 milliarder kroner i 2018, viser nye beregninger fra Virke. 

Det er en økning på 2,1 milliarder kroner, eller 4,6 prosent, fra året før. Samtidig er det blitt 2 prosent færre byggevarehus, som tyder på en trend med konsolidering og posisjonering i markedet. 

Direktør i Virke Byggevarehandel, Aslaug Koksvik, mener veksten i bransjen er solid. 

– Byggevarehandelen sliter ikke på samme måte som mye annen handel gjør for tiden. De er nok mer beskyttet fra utenlandsk netthandel. Det er ikke like enkelt å kjøpe byggevarer fra utlandet som det er med for eksempel klær, sko og elektronikk, sier Koksvik til E24. 

Proffsegmentet øker

Virke slår fast at bransjen er relativt polarisert. Det er flere store, landsdekkende aktører og kjedekonsepter som har betydelige markedsandeler, men det er også rom for mindre aktører med en mer regional profil. 

Felles for de fleste aktørene er at det de siste årene har blitt satset mer mot proff-segmentet. Koksvik tror det er en trend som er kommet for å bli, fordi husholdningene ikke ønsker å bruke like mye fritid på å pusse opp selv lenger. 

– Proffsegmentet øker, det er der aktørene satser nå. Vi leier i større grad inn byggmestere eller entreprenører som kjøper inn varene for oss, sier Koksvik. 

Hun mener det er en naturlig utvikling, ettersom nåtidens unge generasjoner i snitt har bedre råd enn sine foreldre. 

62 prosent av veksten i byggevaremarkedet i fjor kom fra proffsegmentet, mens de resterende 38 prosent var drevet av privatmarkedet. Til sammenligning var 55 prosent av veksten i 2015 drevet av proffmarkedet. 

  <p>Direktør i Virke Byggevarehandel, Aslaug Koksvik.</p>

Direktør i Virke Byggevarehandel, Aslaug Koksvik.

Konsolidering

Sterk konkurranse både innad i bransjen og fra tilstøtende faghandel bidrar til press på marginene, ifølge Virke. 

Gjennom fjoråret så de flere eksempler på at aktørene søkte å få bedre kontroll på egen verdikjede, noe som resulterte i flere strategiske oppkjøp. 

– Volum og gode innkjøpsavtaler er alfa omega for byggevarekjedene når de skal sikre sunn bunnlinje i årene fremover, sier Koksvik. 

Selv om flere små aktører nå blir kjøpt opp av større kjeder, mener Koksvik at det er plass i markedet også for de mindre. 

– De mindre aktørene kan snu seg raskt om, og vi ser de gjerne kan gå i front med å ta i bruk ny teknologi, sier Koksvik. 

Hun tror nettopp gode, nettbaserte og digitale løsninger vil være et viktig faktor for å lykkes i tiden fremover.

Dessuten mener Virke at de siste årenes eierskifter, nyetableringer og oppkjøp, kombinert med sterk organisk vekst, har gitt bransjen sterkere aktører med mer robuste posisjoner i markedet. 

– Det er grunn til å tro at den konsolideringen og posisjoneringen vi nå ser i markedet vil prege konkurransesituasjonen også i 2019, sier Koksvik. 

Disse vokste mest i fjor

Optimera er den største aktøren innen byggevarehandel i Norge med en markedsandel på 23,8 prosent. I fjor hadde de en vekst på 15,5 prosent, hvor 6,4 prosent var organisk vekst og 9,1 prosent kom fra fusjoner, oppkjøp og nye kjedemedlemmer. 

Selskapet omsatte for 11,56 milliarder kroner i fjor. 

E.A Smith, som leverer omsetning for Bygger'n, hadde en årlig vekst på 11,4 prosent i fjor, til 3,58 milliarder kroner. 10 prosent av veksten var organisk. Deres markedsandel lå på 7,4 prosent. 

Også Gausdal Landhandleri gjorde det godt i fjor, med 6,2 prosent organisk vekst og en detaljomsetning på 1,47 milliarder kroner. 

På andre enden av skalaen blant Virkes markedsinformasjonsgruppe finner vi Byggmakker, med en negativ vekst på 14 prosent. -15,2 prosent er netto omsetningseffekt av fusjoner, oppkjøp og kjedemedlemmer, mens selskapet hadde en organisk vekst på 1,2 prosent. De omsatte for 5,15 milliarder kroner i fjor.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå