Dette Widerøe-flyet vil du ikke se i Oslo

Når det norske markedet etter hvert blir dominert av store fly som nesten tar 200 passasjerer, har det åpnet seg et tomrom som Widerøe nå kaster seg over med sitt nye regionale jetfly. Selskapet sier de fortsatt vil satse tyngst på norske innenriksruter.

Widerøe Embraer E2-190 lander for første gang på norsk jord på Flesland 12. april 2018
Widerøe Embraer E2-190 lander for første gang på norsk jord på Flesland 12. april 2018

FLESLAND (E24): – Jeg har blitt spurt om vi skal konkurrere med SAS og Norwegian med dette flyet, men det er ikke på vår agenda. Man kjøper ikke et fly med plass til 114 passasjerer for å konkurrere med selskaper som flyr over 180, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen.

Torsdag var han og inviterte gjester med når Widerøes første jetfly avsluttet reisen fra fabrikken i Brasil, via Kanariøyene og Skottland, og frem til sin nye base på Flesland.

Dette er det første av tre Embraer E2-190 som Widerøe får levert i år, og som selskapet har opsjoner på å bestille 12 til av. Widerøe er også det første selskapet i verden som får denne nye modellen.

Under et storstilt arrangement på Flesland lufthavn torsdag hadde Widerøe invitert samferdselsministeren, toppsjefene i Avinor, en rekke andre sentrale aktører og ikke minst en rekke ansatte for å overvære landingen. Etterpå var det underholdning og seremoni i flyselskapets hangar, der Embraer-flyet etter hvert ble tauet inn akkompagnert av operasang.

Widerøe-sjef Stein Nilsen avbildet foran det splitter nye Embraer E2-E190
Widerøe-sjef Stein Nilsen avbildet foran det splitter nye Embraer E2-E190

E24 treffer Widerøe-sjefen i hangaren, og Nilsen står begeistret og forteller om det som kan bli en multimilliardsatsing hvis selskapet skal ha alle 15 flyene. De har en listepris før rabatter på om lag 400 millioner kroner per stykk.

– For oss er ikke dette noe vi bare kan finansiere over driften, sier Nilsen med et smil.

Selv om ett av flyene allerede er leid ut med mannskap til Finnair for ruter til Bergen og Tromsø, er det ikke utenlandsruter som er hovedfokuset for Widerøe.

Først og fremst skal det nye jetflyet gi økt kapasitet og bedre lønnsomhet på de lengste rutene Widerøe flyr i dag, inkludert Torp-Trondheim, Bergen-Tromsø og Bergen-Bodø. I tillegg skal flyet settes inn på ruter til München og Hamburg.

Bedre lønnsomhet i rutene er viktig for Widerøe som for kort tid siden varslet store kutt i rutetilbudet i Lofoten og Vesterålen, og skyldte på færre anbudsruter og økte avgifter.

– Så dette flyet vi vil ikke se på Oslo Lufthavn?

– Nei. OSL er ikke i våre tanker for dette flyet, sier Nilsen.

Strekket Vestlandet til Nord-Norge har både turister og forretningsreisende Widerøe-sjefen vil frakte, men mange av rutene er for «tynne» for store jetmaskiner i mange tilfeller.

– Ruter som ikke har vært lønnsomme kan nå bli prøvd ut

Avinor-sjef Dag Falk-Petersen var blant de inviterte gjestene. Mens hans først og fremst ville gratulere Widerøe med nytt høyteknologisk fly, er han også opptatt av at flyet er svært viktig når de andre flyselskapene i Norge stort sett opererer langt større jetfly.

Mens det nye Widerøe har 114 seter, har Norwegians større Boeing 737–800 nesten 200 seter. SAS annonserte denne uken at de bestiller nye Airbus A320neo fly, og disse vil også ha nærmere 200 seter, langt mer enn mange av de mindre 737–600 og -700-flyene som de etter hvert faser ut.

Dermed åpner det seg et rom i markedet under SAS og Norwegian, og her mener Avinor-sjefen det er mange muligheter:

Konsernsjef Dag Falk-Pettersen i Avinor
Konsernsjef Dag Falk-Pettersen i Avinor

– Dette er viktig for norsk luftfart og for tilbudet. Ruter som har vært vanskelige eller ikke lønnsomme med større jetfly kan nå bli prøvd ut, sier han og mener rutenettet Widerøe starter på mellom Bergen, Tromsø og Bodø viser dette.

– Det er viktig for luftfarten, næringslivet og reiselivsnæringen at vi har flere ruter på kryss og tvers av større og mindre byer. Det gir kortere reisetid og mindre utslipp, fortsetter han.

Widerøe-sjefen selv sier han nå fokuserer på å få de tre flyene de skal ha inn i stabil drift og at de har frem til 2021 på å bestemme seg om de vil ha flere enn de tre flyene de skal motta i år.

– Så vi har god tid. Jeg synes 175-versjonen er like interessant for oss, sier Nilsen til E24.

175-versjonen som han referer til har færre seter enn 190-versjonen Widerøe nå mottar og vil kunne leveres fra 2021, ifølge Embraer.

– Etter sommeren og utover høsten vil vi begynne arbeidet med strategien fremover, sier han om å bestille flere fly.

Tror Widerøe kan prøve seg på London City

Flyanalytiker og daglig leder i WinAir, Hans Jørgen Elnæs, tror Widerøe vil komme til å bestille flere enn de første tre flyene, blant annet fordi det blir dyrt å bare drive tre stykker med vedlikehold og andre kostnader.

– Tre er altfor få. Om Widerøe tar hele pakken med 12 opsjoner er for tidlig å si, og jeg tror de nå vil prøve seg frem, sier Elnæs og peker på at Widerøe også må bygge opp kompetanse og erfaring med å drive en jetflyflåte.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Elnæs har årevis med erfaring fra Ryanair, Qatar Airways og brasilianske Varig.

I USA er regionalfly som ligner det Widerøe nå har tar i bruk vanlig å benytte mellom mellomstore byer eller for å feede passasjerer inn til større byer og flyplasser.

– Jeg tror ikke Widerøe ønsker å gå direkte i konkurranse med Norwegian og SAS til Oslo Lufthavn på kort sikt, for eksempel, men det kan skje litt lenger frem i tid, sier Elnæs.

Saken fortsetter under annonsen.

– Det kan også være Widerøe får mer jobb av Finnair, som opplever en voldsom vekst fra Asia og trenger kapasitet videre fra Helsinki, fortsetter han.

Han peker på at Widerøe kan komme til å enten leie ut flyene eller inngå rutesamarbeid med for eksempel KLM eller SAS for å dekke ruter til mindre byer på Sør- og Vestlandet, eller Torp-København for å fly dem til større flyplasser. Han peker også på at KLM parkerer fly på Sør- og Vestlandet over natten i dag, slik at disse kan fly ned til Amsterdam tidlig om morgenen.

– Det ville ikke overrasket meg om Widerøe overtar en eller flere av KLMs ruter til Amsterdam på deres vegne for å feede passasjerer til huben i Amsterdam, sier Elnæs.

– Det nye Embraer-flyet er også godkjent for å lande på London City Airport, så det kan være noe Widerøe vurderer også, sier han videre, med referanse til den lille, men svært bynære flyplassen i Londons finansdistrikt.

– Vår dør er åpen

E24 får opplyst av kilder med innsyn i prosessene at Widerøe allerede har banket på dører hos andre i flybransjen for å sondere interessen for samarbeid med det nye jetflyet deres.

Widerøe-sjefen vil ikke gå i detaljer om hva han kan tenke seg, men bekrefter at de er åpne for å ikke bare drive ruter alene:

– Vi har vært helt åpne og ærlige, også med SAS og Norwegian, at vår dør er åpen for samarbeid, sier Widerøe-sjefen.

Widerøe har nå på plass forskjellige typer samarbeid med Norwegian og Finnair i tillegg til de langvarige samarbeidene med KLM og SAS.

– De samarbeidene vi har er helt avgjørende for et regionalt selskap som vårt. Vi har i dag 60 forskjellige samarbeidsavtaler, men jeg vil samtidig understreke at vårt langvarige samarbeid med SAS er det viktigste for oss.

– Blir dette et fly som kan frakte passasjerer for KLM eller andre aktører fra Sør- og Vestlandet ned til store hub-flyplasser i Europa?

– Den type virksomhet vil kunne være en støtte i vår strategi, men det er ikke noe vi tror vil bli en stor del av Widerøe. Vår rolle er å ta de mindre rutene i det norske markedet, sier Nilsen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå