Kutter kraftig i Lofoten og Vesterålen

Flyselskapet Widerøe mener færre ruter på anbud og en rekke flyavgifter gjør det umulig å fortsette å drive alle rutene. Nå kutter de kraftig i tilbudet i Lofoten og Vesterålen.


<p>Arkivbilde.</p>

Arkivbilde.

Av de rundt 400 avgangene som Widerøe opererer i og fra Norge hver uke, kutter selskapet nå 44. Alle avgangene som kuttes går til Lofoten og Vesterålen.

Flyselskapet opplyser til E24 at de kutter de avgangene som har vært tilbudt utover rutene som selskapet leverer gjennom anbudssystemet. De skal altså fortsatt levere minstekravet som de har forpliktet seg til i anbudene.

Kapasiteten som nå tas ut fra Lofoten og Vesterålen vil bli satt inn på lengre og mer lønnsomme ruter, opplyser kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll til E24.

Til sammen betyr dette likevel en kraftig reduksjon i tilbudet. Blant annet forsvinner ruten mellom Svolvær og Tromsø, men ruten mellom Leknes og Tromsø kuttes til én daglig avgang.

Endringene trer i kraft fra 13. august.

Widerøe ser seg dessverre nødt til å legge om produksjonen i Lofoten for å tilpasse oss dagens rammebetingelser og markedsutvikling. Færre kunder får akkurat det produktet de etterspør, men vi ser ikke at vi har noen valg slik avgiftene har utviklet seg de siste årene, sier Stein Nilsen, Administrerende direktør i Widerøe AS, i en pressemelding.

E24 har kontaktet Samferdselsdepartementet for en kommentar til saken.

Korte ruter rammes hardest

Flyselskapet peker på to drivkrefter som har ført til at de har tatt beslutningen om å kutte i tilbudet.

Den første er at stadig flere ruter er tatt ut av anbudssystemet, altså rutene som staten tar deler av regningen for fordi det ikke er mange nok passasjerer til at man kan drive kommersielt.

Den andre er det samlede skatte- og avgiftstrykket. Ettersom avgiftene i all hovedsak slår inn per reise, uavhengig av lengde, er det de korteste rutene som relativt sett blir dyrest å drive.

– Det går 400 kroner i skatter og avgifter i det sekundet en passasjer setter foten i flytrappen, før vi har dekket en eneste krone i lønn, drivstoff og andre kostnader. På korte ruter slår avgiftene dermed inn som en stor del av prisen, og ferie- og fritidsmarkedet er ganske prissensitivt. Da blir det vanskelig å skape et godt nok kommersielt grunnlag, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Silje Brandvoll i Widerøe.

– Får dere ikke drahjelp av den økende turismen til Nord-Norge som mange reiselivsaktører merker?

– På ruten Tromsø-Lofoten/Vesterålen er det ikke en veldig stor etterspørsel fra fritidsmarkedet, blant annet fordi avstanden er relativt kort. Det er kjempespennende det som skjer i Nord-Norge og Lofoten når det gjelder turisme, og vi skal fortsatt ta vår andel av direktetrafikken mellom Oslo og Lofoten. Den ruten beholdes og det er også en lengre rute, sier Brandvoll.

Fra Oslo flyr Widerøe direkte til Leknes, Svolvær, Stokmarknes og Andenes i sommersesongen.

Widerøe peker på at de på strekningen fra Tromsø også konkurrerer med bilen, Hurtigruten og andre transportformer som turister gjerne velger.

Bekymret for kortbanenettet

Widerøe sier at de ser på det som et felles mål, både fra dem og politisk hold, at flest mulig ruter skal kunne drives kommersielt, uten bruk av anbud. Samtidig sier de at de er bekymret for utviklingen i kortbanenettet.

– Kortbanenettet er jo egentlig kollektivtrafikk for Distrikts-Norge, men tilbudet blir stadig dårligere og vi er ikke fornøyd fordi vi får ikke levert det tilbudet vi skulle ønsket vi kunne levere, sier Brandsvoll.

Flyselskapet peker på at flere destinasjoner som Hovden og Florø på Vestlandet, og Evenes i Nord-Norge, har blitt tatt ut av anbudssystemet de siste årene.

– Når man gjør det er det også viktig at man sørger for at rammebetingelsene gjør det mulig å drive og utvikle disse rutene kommersielt. Samtidig ser vi at det har vært så store økninger i skatter og avgifter at det blir veldig vanskelig, sier Silje Brandvoll i Widerøe, og legger til at selskapet er nødt til å tilpasse seg rammebetingelsene og markedsforholdene til enhver tid.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå