– Skal vinne krigen på en litt annen måte enn å fighte på pris

Tiden hvor XXL kun tenker på topplinjevekst er forbi, varsler selskapet, som vil finne seg selv – på nytt. 


<p><b>TILBAKE:</b> Største aksjonær og gründer Øivind Tidemandsen er tilbake i XXL og leder driften dag til dag.</p>

TILBAKE: Største aksjonær og gründer Øivind Tidemandsen er tilbake i XXL og leder driften dag til dag.

Den midlertidige toppsjefen i XXL, Tolle Grøterud, begynte kvartalspresentasjonen tirsdag på samme måte som rett før jul da krisen i selskapet var et faktum.

– Jeg er flau over disse resultatene, og det er kun ledelsen som skal stå til ansvar for de svake tallene, sa Grøterud.

XXL leverte som forventet et resultat langt under fjoråret, som var svært preget av dårlig inntjening rundt Black Friday og begynnelsen av julehandelen.

Deretter tok han opp to XXL-brosjyrer. Den ene med kampanje- og salgsfokus, den andre med fokus på utvalg og ulike produkter.

– I 48 av 52 uker i fjor hadde brosjyrene våre partisalg på fremsiden. Slik skal det ikke være lenger, sa han og pekte på den brosjyren proppet med kampanjer.

Både toppsjefen og gründer Øivind Tidemandsen er enige om at selskapet nå går inn i en ny fase.

Skal vinne krigen

– Dere sier dere må finne tilbake til dere selv?

– Ja, det er sånn. Vi har ikke vært gode nok til å lære opp den nye ledelsen og få grep om nye systemer, og da blir det et sprik mellom slik det teoretisk skal gjøres, og hvordan det faktisk skal utføres, sier største aksjonær og gründer Tidemandsen om året de har lagt bak seg.

– Så man går inn i en ny fase for selskapet?

– Ja, i stedet for å vinne hvert slag på alle kampanjer, må vi vinne krigen.

Tidemandsen erkjenner at de selv har drevet salgspresset som er ekstremt i sportsbransjen, og som har gjort at det den siste tiden har vokst frem lavprisutfordrere som Sport Outlet.

Men dit vil ikke Tidemandsen.

– Da vi var utfordrer kunne vi gi gass og ta markedsandeler fra konkurrentene. Vi skal vinne krigen på en litt annen måte enn å fighte på pris. Nå er vi nærmest ferdig med å vokse i Norge, og da må vi begynne å se innover, forbedre konseptet og like for like-forbedringer på kostnader, margin og omsetning, sier Tidemandsen.

– Selvfølgelig skal vi være billigst, men spørsmålet er bare hvor mye billigere.

Markedet så tirsdag ut til å like planene. Aksjen steg 7,64 prosent gjennom børsdagen.

 <p><b>KAMPANJESLUTT:</b> XXLs midlertidige toppsjef Tolle Grøterud sier det finnes utrolig store muligheter i butikkutviklingen, det samme som han mener er nøkkelen til og lykkes fremover.</p>

KAMPANJESLUTT: XXLs midlertidige toppsjef Tolle Grøterud sier det finnes utrolig store muligheter i butikkutviklingen, det samme som han mener er nøkkelen til og lykkes fremover.

XXL-butikk 5.0

I løpet av 2019 vil man begynne å endre butikkene mot det selskapet kaller butikk 5.0.

I første omgang har man nedskalert én butikk fra 4.000 til 3.000 kvadratmeter, og i løpet av året skal man gjøre det samme med tre til fire andre butikker i Norge og Sverige.

Andre ting man skal teste ut gjennom året, er selvbetjente kasser og nye køsystemer, slik at flyten i butikken blir bedre.

I tillegg vil tjenester, deriblant reparering av utstyr, bli satset mer på.

I 2019 er selskapets investeringer (capex) på til sammen 200 millioner kroner.

Alle disse tiltakene er bidrag til å bygge det man kaller omnikanal-butikker, hvor målet er at fysisk og digital handel blir ett.

Litt lenger inn i fremtiden er mindre showroom-butikker i bysentrum også en mulighet XXL tenker på.

Grøterud blir ikke permanent sjef

Tidemandsen erkjenner at det er en vanskelig jobb å finne nye toppsjef, en prosess som er påbegynt, ifølge selskapet.

– Hvor mange navn har du på listen?

– Foreløpig har jeg ingen navn på listen, sier Tidemandsen.

Saken fortsetter under annonsen.

Den midlertidige sjefen Grøterud og Tidemandsen er enige om at det etter all sannsynlighet forblir midlertidig for førstnevnte i topplederjobben.

– Hvor lenge blir du i XXL fremover?

– Jeg er mer retailer enn investor, og trives godt. Jeg har ingen planer om å være i denne rollen for alltid, men forsvinner ikke med det første.

Slapp unna med skrekken

Selskapet var før jul redd for å gå i brudd med lånebetingelsene, men slapp med skrekken. Nå har man inngått nye betingelser med bankene som lar selskapet ha mer handlingsrom når det kommer til gjeld, men som gjør at man også får ekstra rentekostnader som man tror ender på 10–15 millioner kroner.

Fremover vil det handle om utførelse, og å sette disse planene ut i livet, noe analytiker i Credit Suisse, Simon Irwin bemerker i en fersk analyse.

– Utførelse fremstår som det store spørsmålet, spesielt siden markedet opplever sterk konkurranse, overfylt med varer og konsoliderer sakte. 

Danske Bank opprettholder derfor anbefalingen «selg» om aksjen i XXL, og har et kursmål på 24 kroner.

– Vi venter en utfordrende tid for XXL, skriver analytiker Martin Stenshall i Danske Bank i et notat tirsdag.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå