Høyre vil la staten betale kollektivutbygging

Erna Solberg åpnet Høyres valgkamp med løfte om at staten skal betale halve regningen for kollektivprosjekter i storbyene.

GJORT FEIL: - Det har blitt gjort en stor feil i Norge med manglende satsing på kollektivtransport. Derfor tror mange at det er for sent for deres by, at kollektivtransport ikke passer inn, sier Høyre-leder, Erna Solberg. Her på ferjen over Sognefjorden.

Nils Bjåland
Publisert:

Høyre-leder Erna Solberg markerer den offisielle starten av valgkampen med en bussturné på E39 på Vestlandet, noe som gir henne anledning til å snakke om sine forslag til endringer i samferdselspolitikken.

Turneens første politiske utspill var løftet om 50 prosent statlig støtte til utbyggingen av kollektivprosjekter i de store byene.

- Det har blitt gjort en stor feil i Norge med manglende satsing på kollektivtransport. Derfor tror mange at det er for sent for deres by, at kollektivtransport ikke passer inn. Det stemmer ikke, sa Solberg da hun besøkte Byterminalen i Stavanger.

LES OGSÅ: Vegvesenet: Lønnsomt med kollektivutbygging i Oslo

Høyre lover 50 prosent statlig støtte til kollektivløsninger av nasjonal betydning, som bybane eller såkalt bussway i Stavanger-regionen, Fornebubanen til Bærum og T-banetunnel i Oslo, samt videre utbygging av bybanen i Bergen og kollektivløsninger i Trondheim.

Dette ble også foreslått i Høyres alternativ til Nasjonal transportplan, som ble presentert i april.

Glede i Stavanger

Solbergs løfter er velkomne på Nord-Jæren, som har en ventet befolkningsvekst på 130.000 mennesker fram mot 2030 og en kollektivandel på åtte prosent.

- Vi er veldig glade for forslaget om 50 prosent statlig finansiering, sier ordfører i Stavanger, Christine Sagen Helgø (H).

Regionen har lenge ment at den er underfinansiert når det gjelder kollektivutbygging. I juni lovet regjeringen en fireårsavtale på 215 millioner kroner i tilskudd fra belønningsordningen for kollektivtransport, 133 millioner kroner mindre enn kommunene Stavanger, Sandnes, Sola og Rogaland fylkeskommune hadde søkt om.

- Den viktigste forskjellen fra dagens løsning er at Erna Solberg sier at hun vil gå i dialog med kommunene om samarbeid i kollektivutbyggingen. Den nåværende regjeringen har foreslått løsninger kommunene ikke vil ha, sier Stavanger-ordføreren.

Hun håper at byggingen av den første bybane-strekningen, som er planlagt fra Stavanger sentrum til Forus og Sandnes, kan starte innen fem år.

Utfordrende posisjon

Høyre starter valgkampen i en svært god posisjon. Avisa Nationens regjeringsbarometer for juli viser 41 prosent oppslutning for Erna Solberg som statsminister, Høyre-lederens sterkeste tall så langt.

- Det er både utfordrende og hyggelig å starte i en såpass god posisjon som Høyre gjør. Det er mye oppmerksomhet rettet mot oss, både fra motstandere og tilhengere. Mange har tatt valgseieren for gitt og vil ha sine hjertesaker løst raskt, sier Solberg til NTB.

Høyre-lederen reiste videre til Karmøy og Haugesund lørdag, i en buss med Høyre-logo og blå downlights, full av presse og valgkampmedarbeidere. Søndag besøker hun Os og Bergen.

LES OGSÅ: