Matprisene sank nesten to prosent fra i fjor – eksperter tror prisene vil fortsette å falle

Prisfesten på dagligvarer er ikke over, ifølge eksperter og dagligvarebransjen selv.

BILLIG: Lavprisbutikkene fører priskrig som kommer godt med for forbrukerne. Det siste året har matvareprisene sunket 1,9 prosent ifølge SSB.

Foto: TERJE BRINGEDAL / VG
Publisert:

Rykende ferske inflasjonstall for september viste at matprisene i Norge har sunket 1,9 prosent siden samme tid i fjor, melder SSB.

Konkurransetilsynet har flere ganger vært ute å varslet om for lite konkurranse i dagligvarebransjen. Det mener dagligvare-ekspert og BI-professor Odd Gisholt det er liten grunn til.

– Her er det knivskarp konkurranse som fungerer veldig bra, sier Gisholt til E24.

Det er stor kontrast fra juli i fjor – da matprisene steg 2,9 prosent og landbruksminister Jon Georg Dale vurderte å kalle bransjen inn på teppet.

FØLGER PRISKRIGEN: Dagligvareekspert Odd Gisholt ved Handelshøyskolen BI.

Foto: John Thomas Aarø

Men det er ikke første gang norske politikere klager på høye matpriser og svak konkurranse.

For få år siden dro daværende landbruksminister Sylvi Listhaug til Sverige for å sammenligne dagligvarebransjen i landene, da hun mente norske matpriser var altfor høye.

Det reagerte bransjen sterkt på og kalte sammenligningen meningsløs.

Samtidig pekte en rapport bestilt av NHO på at det er flere store hindre for at nye aktører kan slå seg opp i Norge.

Prisene skal videre ned

Ifølge Gisholt har vi ikke sett slutten på prispresset i norsk dagligvare.

– Prisene vil fortsette å falle, samtidig som kjedene effektiviserer seg og blir bedre på logistikk. Til syvende og sist vil dette komme kundene til gode, sier han.

Matvareeksperten vil ikke spå hvor mye prisene vil falle fremover, men får støtte i påstanden fra bransjen selv.

– Prispresset kommer til å fortette, vi har ikke noe valg om vi vil være konkurransedyktige, sier kommunikasjonsdirektør i Coop, Bjørn Takle Friis til E24.

MARKEDSANDELER ER NØKKELEN: Dagligvareekspert Erik Fagerlid mener markedsandeler er ekstremt viktig i kampen mellom lavpriskjedene akkurat nå, og sier at Rema 1000 må handle raskt for ikke å komme for langt bakpå.

Foto: Eric Utheim/E24

Der får han også støtte fra sin kollega i Norgesgruppen, kommunikasjonsdirektør Per Roskifte.

– Prispresset på matvarer i Norge er sterkere enn noensinne, også hos de tre store grupperingene med sine respektive kjeder.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid er enig med Gisholt og drar linjer til kampen om markedsandeler.

– Prisene skal nok noe lenger ned, men hvor mye, det vet jeg ikke. Det som er interessant er at det kan virke som at endringen i markedsandelen i lavprissegmentet driver prisen ned, sier Fagerlid.

Han mener prisene betyr én ting.

– Fallet er en klar indikasjon på at konkurransen er knallhard, sier eksperten.

Les også

Rema taper terreng til Kiwi og Coop Extra

Bør skrote handelslov

I fjor ble det foreslått en lov om god handelsskikk for å få styr på dagligvarebransjen, skrev Nationen.

Det mener Gisholt det er lite bruk for.

– Loven om god handelsskikk kan bare legges i skuffen. Politikere og Konkurransetilsynet bør ikke fokusere på konkurranse i dagligvarebransjen, sier han.

Han mener Norge er et helt spesielt fenomen når det kommer til dagligvarehandel.

– Norge er eksepsjonelt fordi lavprissegmentet utgjør 70 prosent av markedet, samt at også mathandel på nett har tatt opp kampen om de laveste prisene. Her må noen tape, sier han – uten å si hvem han tror går tapende ut av priskrigen.

Tirsdag morgen kom også Nielsen-rapporten som viser at Rema 1000 taper nye markedsandeler i kampen mot Extra og Kiwi.

Fagerlid sier Rema 1000 må finne nøkkelen til kundenes hjerter for, for kampen om markedsandeler kommer bare til å bli hardere.

– Det er et brutalt marked der medvind gjør alt lettere og motvind er helt forferdelig, sier dagligvareeksperten.

Konkurransetilsynet ønsker ikke å kommentere saken til E24.