Hennes & Mauritz butikksalg ned 9%
Verdens tredje største klesforhandler merker nedgangstidene.
Den svenske kleskjeden Hennes & Mauritz merket kraftig fall i salget i mai. For butikker som var åpnet mer enn et år falt omsetningen med hele 9 prosent fra mai i fjor.
Det var ventet at omsetningen ville falle med 8,5 prosent.
Den totale omsetningen i mai var uforandret fra mai i fjor, mens det var ventet en økning i omsetningen på 1,4 prosent.
Les også: Klær like billig som i 1981
Likevel noterte kleskjeden seg for et resultat før skatt på 5,78 milliarder svenske kroner for førstekvartal, en økning fra 5,43 milliarder i fjor, og høyere enn forventningene på 5,67 milliarder.
Ekspanderer som planlagt
H&M-butikkene hadde samme nivå på reduksjoner og salg i førstekvartal i år som i førstekvartal i fjor.
Les også: Tar svenske priser i Norge
Selskapet melder at nye butikkåpninger og ekspansjon vil gå som planlagt.
Omsetningen og resultatet til kleskjeden blir sett på som en av verdens viktigste pekepiner på forbrukertillit og detaljhandel.
Les også: