Ekspressbussene har stått stille i 11 uker. Nå kan de snart være på veien igjen.

Åtte av ti ekspressbusser har stått parkert siden mars. Smittevernkrav har gjort det ulønnsomt å kjøre bussene. Men nå blir det normale sommerruter.

Bussjåførene Ole Johnny Aasebøstøl (t.v.), Olav Fure og Edvard Hartvigsen har vært permittert siden midten av mars. Nye busser til 5 millioner kroner har stått parkert like lenge. Men nå kan de snart sette seg bak rattet.

Arnfinn Mauren
  • Arnfinn Mauren - Aftenposten
Publisert:

De tre sjåførene i Vy kikker nærmest lengselsfullt bort på de fem parkerte ekspressbussene i Stryn. Bussene har stått der siden midten av mars, og like lenge har Ole Johnny Aasebøstøl, Olav Fure og Edvard Hartvigsen vært permitterte.

– Bussene burde ha gått for passasjerenes skyld. Nå i pinsehelgen ville vi normalt ha kjørt fulle busser, sier Hartvigsen.

De fem bussene er ikke de eneste som har stått slik. Rundt om i landet har 139 ekspressbusser stått stille siden nedstengningen i mars. Bare 36 av totalt 175 ekspressbusser har vært i trafikk. Ruter er blitt innstilt eller trafikkert med et svært redusert tilbud.

Konsekvensen har vært at 237 ekspressbussjåfører er blitt permittert, ifølge tall fra NHO Transport. I tillegg er over 50 sjåfører blitt omdisponert til annen kjøring.

Det har ikke sittet én passasjer i disse setene siden midten av mars. – Situasjonen begynte å bli dramatisk for ekspressbussene, men også for passasjerene. Mange har ikke noe alternativ, sier avdelingsleder Karin Vinsrygg i Vy.

Arnfinn Mauren

Får ikke kjøre mer enn halvfulle busser

Stillstanden skyldes ifølge busselskapene myndighetenes råd for kollektivtrafikk. Smittevernreglene gjør at bussene bare kan kjøre halvfulle. Det har gjort det ulønnsomt å ha dem i trafikk, mener busselskapene.

Til tross for gjentatte innspill fra bussnæringen de siste månedene, har ekspressbussene hittil ikke fått noen uttelling i noen av tiltakspakkene. Men fredag ble det klart at regjeringen vil bevilge 100 millioner kroner til kommersielle buss- og båtruter.

– Transport er en kritisk samfunnsfunksjon, og i store deler av landet er de kommersielle rutene viktige bidragsytere. Vi står nå også foran sommersesongen, og ekspressbussene er bindeledd mellom mange byer og turistdestinasjoner, er begrunnelsen som samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) gir.

Samferdselminister Knut Arild Hareide kunngjorde fredag at myndighetene støtter de kommersielle buss- og båtrutene med 100 millioner kroner.

Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Beløpet kom som en positiv overraskelse på bussnæringen, som hadde forberedt seg på en sommer med parkerte busser, permitterte sjåfører og store økonomiske utfordringer for selskapene.

– Hvis sommersesongen hadde falt bort, ville en rekke busselskaper stått foran økonomisk ruin, og ekspressruter ville blitt nedlagt, sier Jon H. Stordrange, direktør i NHO Transport.

Nesten én million passasjerer i fjor sommer

Bruken av ekspressbusser har økt de siste årene, og fremheves av bussnæringen som et viktig transportmiddel for dem som ikke har sertifikat og for dem som bor i områder uten alternativer – som tog og fly.

Bussene er et hyppig brukt transportmiddel til og fra mange reisemål i fjellheimen og fjordstrøkene på Vestlandet. I de tre sommermånedene i fjor reiste nesten én million passasjerer med ekspressbussene.

Direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv fryktet at parkerte ekspressbusser skulle spolere nordmenns norgesferie i sommer.

Terje Pedersen

Situasjonen har ikke bare påvirket busselskapene. Reiselivet har vært redd for at et redusert rutetilbud skal gjøre det vanskelig å komme til og fra feriesteder.

– Nå er det viktig at alt gjøres for å stimulere til at nordmenn tar i bruk alt den norske reiselivsnæringen har å by på i sommer, og transport må ikke bli en flaskehals, uttalte Kristin Krohn Devold, adm.dir.i NHO Reiseliv, før regjeringens beslutning.

Satser på normale sommerruter

Det er fortsatt uvisst når ekspressbussene kan være i trafikk igjen, men NHO Transport tror det skal være mulig å tilby normale sommerruter i år.

– Vi hadde på forhånd beregnet at vi måtte ha 100 millioner kroner for å få til et godt rutetilbud, inntil vi kan kjøre med normalt belegg. Det er det vi har fått, og det er vi selvsagt glade for, sier direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport.

Avdelingsleder Karin Vinsrygg hos Vy i Stryn kan begynne å gjøre klar bussene. Hun opplyser at de fleste rutene vil ha tilnærmet normalt rutetilbud fra 19. juni. Hun tror alle - både passasjerer, sjåfører og andre - er glade nå.

– Jeg ser frem til å kunne kjøre bussene igjen. Men jeg tenker ikke bare på min egen jobb. Det er viktig å få beholde dette busstilbudet, sier bussjåfør Olav Fure.

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Koronaviruset
  3. Buss
  4. Trafikk
  5. Kollektivtrafikk
  6. Kollektivtransport
  7. Samferdsel

Flere artikler

  1. Bare Hurtigruta går - men da må staten trå til med hjelp

  2. Norge bør satse på vaksineproduksjon

  3. Betalt innhold

    Én av fire «korona-ledige» tilbake i jobb

  4. Annonsørinnhold

  5. IMF justerer ned norsk ledighet til 10 prosent i år

  6. Hjemlevering av varer skal ikke bestemmes av postnummeret