Kroken på døren for Rygge? Ryanair legger frem Norge-planer klokken 10.00

Klokken 10.00 avholder Ryanair pressekonferanse hvor de legger ned sine planer for rutene til og fra Norge. Da får vi svaret på om de gjør alvor av trusselen om å legge ned på Rygge – noe som vil bety kroken på døren for Østfold-flyplassen.

Publisert:,

Den privateide flyplassen i Moss har to tredjedeler av trafikken sin fra det irske billigselskapet.

Uten Ryanair er det ikke liv laga.

Irenes kommersielle direktør, David O'Brien, har tatt turen til Oslo for å møte norsk presse onsdag. Du kan se pressekonferansen direkte i videovinduet øverst i denne saken.

Det skjer etter at det har brutt ut en full offentlig storm i kjølvannet av at regjeringen fra onsdag innfører flypassasjeravgiften.

Avgiften på 80 til 88 kroner ble til i budsjettforhandlingene mellom de borgerlige partiene på Stortinget sist høst, men måtte utsettes på grunn av innvendinger fra EU. I revidert budsjett i mai varslet regjeringen at den skulle innføres fra 1. juni.

Flyplassens styre besluttet tirsdag 24. mai å legge ned virksomheten fra 1. november, gitt at Ryanair varslet at de kom til å legge ned basen sin på flyplassen. Flyselskapet har pekt på avgiften som hovedårsak til sin beslutning.

Har muligheter på Gardermoen

Kommersiell direktør i Ryanair, David O'Brien

Foto: Ryanair

Ryanair har i dag ruter til Rygge, Torp og Haugesund i sitt rutetilbud.

Aftenposten har fått bekreftet at Ryanair har trafikkrettigheter som gjør at de fra 1. september kan begynne å fly fra Gardermoen.

Rutene de har søkt om er Vilnius i Litauen og Stansted, London. Ryanair har jo også blitt store på Kastrup, der de flyr til Brussel, Köln, Kaunas i Litauen, London og Milano.

Les også: Østfold Høyre: Krever at regjeringen redder Rygge

Kamp om sannheten

I det politiske miljøet har det vært en innbitt kamp om virkelighetsforståelsen i Rygge-saken.

Mens regjeringen og deres allierte mener Ryanair bare bruker avgiften som et skalkeskjul for å gjennomføre en avvikling av Rygge-basen som de uansett hadde tenkt å gjøre, har opposisjonen og Østfold-politikere fra en rekke partier reagert kraftig på at avgiften innføres.

Les også: Flypassasjeravgiften innføres: Nå blir det dyrere å fly

Flybransjen har også vært kritiske til avgiften. Norwegian har blant annet uttalt at de mener avgiften forskjellsbehandler dem og nettverksselskaper som SAS, på grunn av måten avgiften ilegges.

Hvis man flyr på én billett med SAS og Widerøe betaler man avgiften én gang, men bestiller man to forskjellige billetter med Widerøe og Norwegian, må man betale to ganger.

Usikkerheten om avgiften faktisk ble noe av eller ikke, førte også til at Widerøe og Norwegian har krevd inn avgiften, mens SAS og Ryanair ikke har gjort det.

Les også

Rygge lufthavn: Flyseteavgiften betyr slutten

Les også

– Legg heller avgiften på de tomme setene

Les også

Ny krangel om flypassasjeravgiften

Her kan du lese mer om