Overraskende nedgang i detaljhandelen i juni

Omsetningen i detaljhandelen falt igjen i juni. – I alt mindre imponerende enn ventet, skriver Handelsbanken. 

NEDGANG: Fall i omsetningen av dagligvarer bidrar spesielt til nedgangen i detaljhandelsomsetningen.

Foto: Nina Andersen VG
Publisert:,

Omsetningsvolumet i detaljhandelsbedriftene falt med 0,4 prosent fra mai til juni. Det viser ferske sesongjusterte tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) tirsdag morgen.

På forhånd ventet konsensus at detaljhandelen ville stige med 0,5 prosent, ifølge DNB Markets. Måneden før falt omsetningsvolumet med 1,3 prosent.

«Nedgangen i det sesongjusterte volumet for juni ble spesielt drevet av redusert salg av dagligvarer», skriver SSB i en pressemelding.

Prisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte med en oppgang på 0,8 prosent i samme periode, noe SSB mener kan ha bidratt til lavere omsetningsvolum. Samtidig bidro også møbelbutikker til nedgangen.

Les også

Norske matpriser 63 prosent over EU-nivå

På motsatt side bidro netthandel til å dempe nedgangen. Det skjer etter en oppgang i omsetningsvolumet i netthandelsbedrifter.

– Overraskende fall i detaljomsetningen i juni. Fortsatt gjeninnhenting i andre kvartal etter et svakt første kvartal, men i alt mindre imponerende enn ventet, skriver Handelsbanken i en kort kommentar på Twitter.

Varekonsumet steg

Også sjefstrateg Erica Blomgren Dalstø i SEB mener tallene er skuffende, men trekker frem gode tall fra varekonsumet.

– Detaljhandelen var skuffende i juni, men varekonsumindeksen som er viktigere og bredere steg og vil gi positive bidrag til privatkonsum og BNP i andre kvartal, skriver Dalstø på Twitter.

Husholdningenes varekonsum steg sesongjustert med 1,1 prosent i juni, som følge av kraftig vekst i kjøp og drift av biler. I motsetning til varekonsumindeksen kommer detaljomsetningsindeksen ekskludert salg av motorvogner.

– Trenden er god

Også Jeanett Strøm Fjære i DNB Markets er overrasket over de svake tallene, men skriver i en rapport tirsdag morgen at trenden er god.

«Til tross for svakere enn forventede tall i juni, er trenden fremdeles grei, og varekonsumet er ventet å stige til 0,5 prosent i andre kvartal, noe som er høyere enn det gjennomsnittlige kvartalsmessige veksten i 2018 og 2017»

DNB forventet en økning på 0,3 prosent, noe under konsensus.