Avinor-sjefen tror oppturen har startet for luftfarten

Luftfarten har nådd bunnen. Nå tror den nye Avinor-sjefen at tallene bare vil peke oppover. Prognosene avslører også når alt kan være tilbake til normalen.

Abraham Foss har vært Avinor-sjef i to unormale måneder. Nå tror han luftfarten er i starten på en tre år lang vekstperiode.

Stein Bjørge
  • Arnfinn Mauren - Aftenposten
  • Stein Bjørge - Aftenposten (foto)
Publisert: Publisert:

En onsdag formiddag har konsernsjef Abraham Foss nesten hele terminalbygget på Gardermoen for seg selv. Slik har det vært i ett år, noe som illustrerer krisen i luftfarten. Men nå skimter han en lysning.

– Basert på det vi nå ser, vil innenlandstrafikken begynne å ta seg opp de kommende ukene.

Foss begynte i statseide Avinor i februar etter fem år som direktør i Telia.

Men han vet at nordmenn ikke er mest opptatt av flytrafikken til Bergen eller Kirkenes. Det er utlandet som lokker, og det er fra utlandet norsk reiseliv vil ha besøkende. Prognosene gir håp for begge.

– Det vi ser for oss, er at utenlandstrafikken vil begynne å vokse i juli, for så å øke jevnt utover høsten.

Avinor-sjefen Abraham Foss har møtt en unormal situasjon med nesten tomme terminaler i sin nye jobb. – Men vi er rimelig sikre på at det blir liv og røre på Gardermoen i sommer.

Stein Bjørge

Langt under 2019-nivå en stund til

Det skal ikke mange passasjerer til før statistikken viser plusstall. Utenlandstrafikken er nå på to-tre prosent av normalen. Innenlandstrafikken er ned 70 prosent.

– Selv om det blir flere passasjerer fremover, vil vi ligge langt under 2019-nivået, understreker Foss.

Basert på informasjon fra Transportøkonomisk institutt (TØI), samt egne vurderinger av markedet, tegner Avinors prognoser følgende bilde:

I år kommer landets flyplasser til å betjene drøyt 23 millioner passasjerer. Det er litt under halvparten av en normal årstrafikk. De samme prognosene sier at det ikke vil ta mange år før trafikken er slik den var før pandemien.

– Vi tror det vil skje i 2023 eller 2024, men veksten fremover vil være avhengig av forutsigbarhet. Kundene må vite at de kan bestille reiser som kan gjennomføres, sier Foss.

Koronapandemien har ført til at flytrafikken har stupt. Utenlandstrafikken har vært spesielt rammet, med en nedgang på 97–98 prosent.

Stein Bjørge

Taper 600–700 millioner i måneden

Trafikkøkning er avgjørende for å få Avinors økonomi på plussiden igjen. Siden mars i fjor har selskapet tapt 600–700 millioner kroner i måneden.

Færre flybevegelser og færre passasjerer har resultert i kraftig nedgang i avgifter og kommersielle inntekter. Konsekvensene har vært dramatiske:

  • Over 700 av Avinors rundt 2800 ansatte har vært berørt av permitteringer.
  • Ved utgangen av 2020 var totalt 128 ansatte helt eller delvis permittert.
  • Planlagte investeringer på over én milliard kroner er blitt utsatt eller kuttet.

– Det har vært jobbet hardt og systematisk i Avinor, både for å ta ned kostnadsnivået og redusere investeringene, sier Foss.

Vil ut av statsbudsjettet så raskt som mulig

Situasjonen har ført til at Avinor har fått ekstraordinær statsstøtte. Men målet er at Avinor skal tjene penger i 2022. Da kan selskapet igjen finansieres slik det ble gjort før mars i fjor.

– Vi ønsker oss ut av statsbudsjettet, men vi trenger støtte i år. Det kan være behov også et stykke ut i 2022.

– Er dere trygg på at politikerne ikke benytter situasjonen til å gjøre noe med finansieringsmodellen?

– Vi gikk inn i krisen med stor politisk oppslutning. Vi har ikke sett noe i løpet av krisen som har endret på det.

Gardermoen onsdag 14. april 2021, ca. kl. 10.00:

Dramatisk om taxfree skrotes

Men én viktig inntektskilde kan forsvinne for Avinor. Et regjeringsutvalg foreslo nylig å skrote taxfree-ordningen.

I dag henter Avinor inn netto 2,7 milliarder kroner fra salget av avgiftsfrie varer. 1 milliard av dette er fra salg av alkohol.

– Men hva som skjer med taxfree-salget, er en politisk beslutning. Det bestemmer ikke Avinor.

– Men hvilke konsekvenser vil det få dersom taxfree forsvinner?

– Inntektene bidrar til at vi kan opprettholde rutenettet. Uten disse vil vi få en utfordring. Det finnes ingen inntekter som kan erstatte taxfree-salget på kort sikt.

Les også

Flybransjen i knestående: – Kan nesten ikke bli verre enn det er nå

Abraham Foss er mest spent på når utenrikstrafikken vil være tilbake der den var. – Europa vil komme raskere tilbake enn oversjøiske destinasjoner, sier han.

Stein Bjørge

Avventer effekten av videotrend

Avinor-sjefen har ikke bare økonomiske rammevilkår på agendaen. Han er fullstendig klar over at han er i en bransje som er blitt huggestabbe i klimadebatten.

I tillegg påpeker forskere at pandemien kommer til å endre folks vaner, hvordan vi handler, arbeider og reiser.

På begge disse områdene mener Foss det er viktig å skille mellom hva som vil skje på kort og lang sikt.

– Trenden med videokonferanser vil ha effekt på bedriftsmarkedet. Men det gjenstår å se hvor sterk den effekten blir.

Tar av med elfly om noen år

Samtidig tror ikke Foss at kritikken mot luftfartens klimautslipp vil være berettiget om noen år. Avinor har ifølge Foss ambisiøse klimamål, og flyselskapene er i gang med å utvikle elfly.

Han spår at de første elflyene vil ta om bord passasjerer allerede om fem-seks år. Å avvikle luftfarten er ikke noe alternativ for Foss.

– Men luftfarten er helt avhengig av å finne teknologiske løsninger som gjør den bærekraftig i fremtiden.

Les også

Håper elfly fra Tecnam og Rolls-Royce tar av i 2026: Widerøe kan bli første kunde

Les også

Utviklingen skjer fort: Elfly vil endre måten vi reiser på

Les også

Espen Høiby i E24-podden: Sånn vil elfly endre måten vi reiser på

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Luftfart
  2. Flytrafikk
  3. Avinor
  4. Telia
  5. Elfly
  6. Gardermoen

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Slik ser de for seg gjenåpningen på flyplassene

  2. Ny Avinor-sjef holder igjen på årets investeringer: – Vil avhenge av trafikkutviklingen

  3. Her kommer det første flyet til Flyr: – Nå kribler det i hele kroppen

  4. Flyselskapene får ikke egen kompensasjonsordning: Hvert selskap kan få maksimalt 100 mill.

  5. Betalt innhold

    Flyselskapene kutter i planlagt sommerprogram