NSB: - Vi må gjøre det attraktivt å bo på landet

Det sentrale Østlandet skal vokse med 550.000 innbyggere de neste 25 årene. NSB mener de har et ansvar for å få folk til å bosette seg også utenfor de store byene.

ET PENDLERFOLK: I 1946 reiste nordmenn i snitt fire kilometer om dagen. I 2012 reiste vi hele 41 kilometer. Vi reiste omtrent like mye jernbane i 1946 som i dag, mens det er bruken av fly og personbil som har bidratt til økningen.

Jan Ovind
  • Tuva Bønke Grønning
  • Andreas Wolden Fredriksen
  • Grafikk: Andreas Fosse og Sindre Gulseth
Publisert:,

I 1946 reiste nordmenn i snitt fire kilometer om dagen.

I 2012 reiste vi hele 41 kilometer.

Pendling og lengre reisevei til jobb blir stadig vanligere. I NSB har de tatt inn over seg at vi om 15 år kommer til å være en million flere mennesker i Norge, og at veksten kommer til å skje i og rundt de store byene.

Les også

Bruker én million kroner på å lokke til seg nye innbyggere

Mai-Bente Paulsen

Foto: NSB

- Veiene er fulle og vi må bygge ut på en måte som gjør at folk kan bosette seg utenfor bykjernen, men likevel raskt komme seg til og fra jobb, sier Mai-Bente Paulsen, kommunikasjonsdirektør i NSB.

I E24s nye artikkelserie «befolkningsboomen» tar vi for oss hvordan kommunene rundt Oslo posisjonerer seg for å lokke til seg sin del av innflytter-kaken.

Ifølge SSB skal nemlig befolkningen på det sentrale Østlandet øke med hele 550.000 de neste 25 årene.

Mange kommuner lokker med muligheten for å bo landlig, men likevel kunne jobbe i byen.

Mai-Bente Paulsen forteller hvordan NSBs planer for utbygging av togskinner og dobbeltspor henger sammen med hvordan byer og tettsteder vokser.

Les også

550.000 i pluss - men hvor skal de alle bo?

- NSB må gjøre det attraktivt å bosette seg der hvor man enkelt kan komme seg til og fra byen.

Det betyr at et godt knutepunkt må være et sted hvor det er enkelt å veksle mellom buss og tog, men det må også være service og handel, boliger, næring og grønne lunger der hvor vi bygger, sier hun, og mener Drammen er et godt eksempel på dette.

Tid viktigst

- Tid er viktig for oss. Det er vår generasjons luksus. Steder som ligger langs intercity-strekningen vil derfor ha stort potensiale for å bygge ut, særlig jo nærmere man kommer Oslo. Der man kan få seg en bolig til en god pris og komme seg til og fra jobb kjapt.

NSB mener det er størst behov bedre kapasitet i Lillestrøm og Hamar på Dovrebanen, Ski, Moss og Fredrikstad på Østfoldbanen, og Sandvika, Asker, Drammen og Tønsberg på Vestfoldbanen.

- Vi vurderer potensialet i alle disse og vårt datterselskap Rom eiendom jobber kontinuerlig i samarbeid med kommuner med å se på muligheter for å bygge ut der vi ser at infrastruktur til tog bygges ut, sier hun.

Det er Jernbaneverket som planlegger og bygger ut jernbanen i Norge. De hadde i fjor rundt 70 store og små prosjekter gående. Blant de største prosjektene er arbeidet på Vestfoldbanen og på Dovrebanen, hvor det bygges nye dobbeltspor.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. 550.000 i pluss - men hvor skal de alle bo?

  2. Bygger flytende boliger for å lokke til seg folk

  3. Moss har fått ferten av befolkningsboomen

  4. Annonsørinnhold

  5. Fra sagflis til byggeboom

  6. Får halvert reisetid til Oslo og 4.500 nye boliger