GARDERMOEN UTVIDES: - En svart dag for miljøet

Fremtiden i våre hender kaller samferdselsministeren «visjonsløs».

NY BAGASJEHALL: Slik planlegger arkitekten innsiden av den utvidede terminalen.

TEAM-T
  • Bernhard L. Mohr
Publisert:,

- Dette er en svart dag for miljøet. Det ser ut til at myndighetene ser helt bort fra klimaforpliktelsene sine å kutte klimagassutslippene med 30 prosent innen 2020, sier Arild Hermstad, leder i Fremtiden i våre hender.

Onsdag vedtok Avinor å utvide Oslo Lufthavn Gardermoen med 17 nye flyoppstillingsplasser og en større ankomst- og avgangshall. Avinor fikk klarsignalet til å gå videre med planene av samferdselsministeren i desember i fjor.

Fremtiden i våre hender mener samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa er "visjonsløs".

- I England har politikerne stoppet en utvidelse av flyplassen Heathrow, med henvisning til Englands klimaforpliktelser. Norske politikere våger ikke gjøre det samme. De vedtar utbygging av Gardermoen og bagatelliserer og dens innvirkning på klimaet, sier Hermstad.

Vil ha lyntog

Innen 2017 skal Gardermoen bli i stand til å håndtere 28 millioner passasjerer. I 2009 passerte 18 millioner reisende gjennom flyterminalen, hvilket gjør at den nåværende kapasiteten snart er sprengt.

Fremfor å klargjøre lufthavnen for ti millioner nye passasjerer hadde miljøorganisasjonen heller sett en satsning på lynhastighetstog.

- Hvis vi skal nå våre klimamål, må politikerne tørre å gjøre noen drastiske valg. Det er ikke umulig at vi kunne sett en nedgang fra dagens 19 millioner flypassasjer, til cirka 12 millioner, hvis vi hadde fått bygd høyhastighetsbaner fra Oslo til Trøndelag, Vestlandet og Sørlandet, samt en sammenkobling med Sverige til Stockholm, Göteborg og København, sier Hermstad.

Les flere økonominyheter på E24.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Bygger ut Gardermoen for 12,5 milliarder

  2. Gardermoen kan bli overén milliard dyrere

  3. Krangler om millionregningfor ny stasjon på Gardermoen

  4. Annonsørinnhold

  5. Her kan det bli trangt i tre år til

  6. Ny rekord for norske flyplasser