Oljekjempene

Klimapodcaster, lobbyarbeid og kulturstøtte: Du tar mesteparten av kostnaden for oljebransjens reklamer

78 prosent av oljeselskapenes utgifter til PR, reklame, kulturstøtte og lobbyarbeid tas av skattebetalerne. – Billigere for oljeselskapene enn andre, sier WWF. – Sammenligner epler og pærer, mener oljebransjen.

Oljebransjen betaler mye mer skatt enn andre bransjer: 78 prosent for oljeselskap, mot 22 prosent for andre. Det betyr også at oljeselskapene betaler betraktelig mindre av egen lomme for reklame og PR.

Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix
  • Lars Taraldsen
Publisert:,

Reklamekampanjer, millionstøtte til unge kulturutøvere, klimapodcaster og lobbyvirksomhet: Når oljebransjen forsøker å fortelle sine historier, er det skattebetalerne som tar størsteparten av regningen.

Siden oljeselskapene betaler svært høy skatt, totalt 78 prosent (22 prosents selskapsskatt og særskatt på 56 prosent), får de også 78 prosent fradrag på mange av utgiftene.

– Utgifter til PR, informasjons- og kommunikasjonsarbeid gir rett til fradrag mot 78 prosentsgrunnlaget dersom det fremmer inntektservervet i utvinningsvirksomheten på norsk sokkel, ifølge direktør i Oljeskattekontoret Sverre Vassbotn.

Les på E24+

Disse kan ta over styringen av Oljefondet

– Billigere for oljeselskapene

Ikke alle synes det er rettferdig med så høyt fradrag for oljebransjen.

– Det norske folk betaler 78 prosent av Equinors fortelling til det norske folk om at norsk olje og gass er viktig for framtida, sier Ragnhild Elisabeth Waagaard, seniorrådgiver for klima og energi i WWF.

Hun mener reklamen har som mål å renvaske Equinors egentlige intensjoner om å ta opp så mye olje og gass som mulig fra norsk sokkel.

WWF mener at oljeselskapenes skattefordel er urimelig i et konkurranseperspektiv.

– Det betyr at det er mye billigere for oljeselskaper enn alle andre virksomheter å reklamere for sitt budskap, sier hun.

Les også

Venstre vil legge om oljeskatten

Organisasjonen peker særlig på Forklart-podcasten hos Aftenposten, der Equinor betalte for en hel podcast-serie om klima og olje.

– De siste månedene har vi sett en reklamekampanje i sosiale medier, i byrom, på offentlig transport og kanskje aller verst – i kanaler hvor vi vet at mange har vanskelig med å se forskjell på reklame og journalistikk, som podcasten Forklart fra Aftenposten, ifølge Waagard.

Stabssjef i Aftenposten, Morten Andersen, er uenig i påstanden om at det var vanskelig å skille podcastserien fra vanlig journalistikk.

– Dette var godt merkede annonser i lydformat. Waagaard har ikke belegg for sine påstander. Det er ingen holdepunkter for at «mange» hadde vanskelig for å forstå at annonsene var annonser. Aftenposten fikk ingen slike tilbakemeldinger fra lytterne. Tvert i mot: Våre brukerundersøkelser viser at publikum ikke hadde problemer med forstå at innholdet var kommersielt  og at avsenderen var Equinor, skriver Andersen i en e-post.

Svaret fra Aftenposten er lagt til i saken 18.01.20, klokken 20.15.

– Sammenligner epler og pærer

Oljebransjen selv er uenig i at dette er urettferdig. Poenget, mener bransjen, er at det skal være symmetri.

– Vi bruker langt mindre enn de store aktørene i reklamemarkedet i Norge. Vi er opptatt av å drive mest mulig effektivt, og vi måler også forretningene våre på før-skatt tall, sier Equinors kommunikasjonsdirektør Bård Glad Pedersen.

Marita Bjelland Botne, fagsjef for juss og skatt i bransjeorganisasjonen Norsk olje og gass, forklarer at i oljebransjen, som i all annen næringsvirksomhet, er utgangspunktet at fradrag for utgifter har samme sats som skatt på inntekt.

Hun mener WWF blander kortene når de mener at det er billigere for oljeselskapene å reklamere.

– Dette blir som å sammenligne epler og pærer fordi det er to ulike skatteregimer, sier Botne.

– Pengene kan sitte løsere

Kan det likevel være at pengene fortere får bein å gå på når man kun betaler 22 prosent av prisen for reklamen? Det ser ikke professor i samfunnsøkonomi ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU), Knut Einar Rosendahl bort fra.

Han mener likevel det er logisk at oljeselskapene får 78 prosents fradrag.

Les også

Flere unge er positive til olje

– Det er en viss logikk i det, siden de bare beholder 22 prosent av overskuddet, og dermed 22 prosent av ekstra inntekter, sier professoren.

Han forklarer at dersom de gjør en lønnsomhetsbetraktning av slike satsinger, er skatten utformet omtrent nøytralt, altså at petroleumsskattesystemet i prinsippet skal påvirke hvorvidt det er lønnsomt å satse på slikt.

– Men i praksis kan det nok hende at pengene sitter litt løsere når de kun må betale 22 prosent. De risikerer jo også mindre om det slår feil, fordi staten dekker 78 prosent, sier han.

– Påvirker folk, politikere og rammebetingelser

Men hvilke reklamekampanjer fremmer inntektservervet på sokkelen?

Professor Rosendahl mener at fremtidige inntekter, via påvirkning av opinionen er blant årsakene til at selskapene bruker penger på reklame. Vil en podcast hos Aftenposten, eller støtte til unge kulturutøvere føre til at man tjener penger på sokkelen?

– Dette er selvsagt veldig usikkert. Det er vanskelig å beregne forventet profitt av en slik satsing. Men Equinor er nok veldig opptatt av oppslutningen blant folk flest, som jo til syvende og sist påvirker politikerne og etter hvert rammebetingelsene, sier han.

Rosendahl peker også på at enkelte selskap mener de gjør «gode ting for samfunnet», men at det ofte er vanskelig å vite om motivet er håp om profitt eller genuint ønske om å bidra positivt for resten av samfunnet.

Les også

Storebrand om olje-lobbyisme mot klimakrav: – Kan ikke få trenere

Equinor rapporterer ikke PR-kostnader

Equinor vil ikke si noe om kostnader knyttet til kampanjer og annen kommunikasjon, men sier at det er ulike skatteregimer for den norske offshorevirksomheten, landbasert virksomhet og internasjonal virksomhet i ulike land.

– Av konkurransemessige grunner rapporterer vi ikke kostnader knyttet til kampanjer og kommunikasjonsaktiviteter, sier Bård Glad Pedersen.

Kommunikasjonsdirektør i Equinor Bård Glad Pedersen (t.v.) vil ikke gå inn på hvor mye de forskjellige PR-kampanjene får i skattefradrag, ei heller hvor mye de koster. Her avbildet med konsernsjef Eldar Sætre.

Marius Lorentzen / E24

Heller ikke skattefordelingen på de forskjellige reklame- og PR-prosjektene er noe Equinor ønsker å formidle.

– Vi oppgir ikke den konkrete skattemessige fordelingen for enkeltaktiviteter, sier han.

Dette dekkes med 78 prosent

Finansminister Siv Jensen har tidligere svart om systemet i Stortinget, og har understreket viktigheten av symmetri, slik at selskapene på sokkelen får fradrag for kostnader pådratt for å erverve utvinningsinntekten.

Finansminister Siv Jensen har tidligere vært nødt til å svare Stortinget om oljebransjens fradrag for reklame og PR.

Frode Hansen

Jensen ramset opp følgende som går inn under denne ordningen:

  • PR-arbeid
  • Kulturstøtte
  • Lobbyvirksomhet
  • Reklame
  • Informasjonsarbeid
  • Medlemskap i interesseorganisasjoner, så lenge det er med på å fremme petroleumsvirksomheten.

Her kan du lese mer om

  1. Oljekjempene
  2. Norsk sokkel
  3. WWF
  4. Equinor
  5. Norsk olje og gass
  6. Klima
  7. Oljebransjen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    NHH-professor mener CO2-avgiften er uvesentlig for oljeselskapene

  2. Slik dekker staten nesten hele Equinors klimaplan

  3. Equinor blar opp minst 1,64 milliarder i nytt Argentina-kjøp

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Johan Sverdrup kan vinne på Saudi-Arabias ambisjoner

  6. Equinor er sin egen sjette største eier: – Aksjen ville nok vært enda mer ned uten tilbakekjøpene