Statens vegvesen avlyser Rogfast-kontrakt

Statens vegvesen har besluttet å avlyse konkurransen om Kvitsøy-kontrakten i gigantprosjektet Rogfast. – Forferdelig skuffet, sier en av tilbyderne på prosjektet.

Publisert:,

I juli ble det klart at Vegvesenet bare hadde én kvalifisert tilbyder etter konkurransen om Kvitsøy-kontrakten. Tilbudet fra dem lå på omtrent 1 milliard kroner over anslaget.

– Vi har gjort en vurdering som viser at det er en risiko for at prosjektet som helhet ikke kan gjennomføres innenfor rammene som er satt. Dette plikter vi å legge fram for Samferdselsdepartementet, sier veidirektør Bjørne Grimsrud i en pressemelding.

Prosjekt med store utfordringer

Kvitsøy-kontrakten er et prosjekt med store tekniske utfordringer, ifølge Vegvesenet. Rogfast skal ha en 26,7 kilometer lang undersjøisk tunnel, som blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Kvitsøy-kontrakten omfatter en tredel av denne.

Se video fra gigantprosjektet her:

– Vi har nå hatt ute den første store kontrakten som er på en tredjedel av hele tunnelsystemet, inkludert de fire kilometerne opp til Kvitsøy. Det er en av de største konkurransene vi har hatt ute. Der endte vi bare opp med ett tilbud, som var betydelig over vårt byggherre-anslag. Vi har gått igjennom hele prosjektet og ser at det er så stor fare for kostnadsøkning at vi må ta det opp med Samferdselsdepartementet. Det er i henhold til våre rutiner, sier Grimsrud til VG.

– Hvorfor ble anslaget fra byggherren så mye lavere?

– Det må vi se litt på. Det er vanskelig å si. Det har nok også kanskje vært en utvikling i markedet fra vi satt det overslaget, sier veidirektøren.

– Når ble anslaget gjort?

– Det ble gjort i 2016.

– Er det fare for hele Rogfast-prosjektet nå?

– Jeg har ikke lyst til å spekulere i det. Nå må vi se hvor vi er og snakke med Samferdselsdepartementet, sier Grimsrud, og legger til at de håper å få en rask avklaring.

VIL IKKE SPEKULERE: Veidirektør Bjørne Grimsrud sier til VG at han ikke vil spekulere i om hele Rogfastprosjektet nå står i fare.

Terje Pedersen / NTB scanpix

– I realiteten krise

– Vi er forferdelig skuffet i dag. De signalene som har vært hittil har ikke hatt denne konklusjonen. Vi er deppa for å si det sånn, sier Tore Voster, prosjektsjef i Stangeland maskin, til VG.

Sammen med Implenia var Stangeland maskin eneste kvalifiserte tilbyder på gigantprosjektet.

– For oss lokalt er dette ett av de viktigste store samfunnsprosjektene i Rogaland. Og for oss som lokal aktør er det enda viktigere at vi leverer en del av et stort byggeprosjekt. Når veidirektøren tar denne beslutningen om å avlyse konkurransen, så er det i realiteten krise. Vi er helt ute av bildet, forteller han.

Han mener at utfallet av saken nå i beste fall fører til ny konkurranse, og i verste fall at hele prosjektet blir skrinlagt.

– Det viktigste for oss har vært å ha et langsiktig prosjekt som varer over seks år. Det gir stabilitet og trygghet.

VERDENS LENGSTE: Rogfast-tunnelen vil gå fra Randaberg over til Kvitsøy og videre til Bokn. Den vil ha en lengde på 27.3 kilometer og med det bli verdens lengste undersjøiske tunnel.

Statens vegvesen

Voster sier Stangeand maskin allerede har jobbet med prosjektet i vel et år, og som de har brukt mye ressurser på i både pre-kvalifiseringsfasen, tilbudsfasen og i forhandlinger med Statens vegvesen.

– Det blir ikke nødvendigvis nedbemanninger, men når et prosjekt er så nært oppstartsfasen så får det konsekvenser for den første perioden. Vi må gjerne permittere og sørge for å skaffe tilsvarende arbeid andre steder.

– Tror du på en mulig løsning for dette prosjektet?

– Vi kan jo håpe det, men det veidirektøren har besluttet i dag betyr at konkurransen er avlyst og dermed er vi helt ute av bildet for øyeblikket, sier Voster.