«VERDENS VAKRESTE SJØREISE»: - Vil fornye Hurtigrute-flåten
Hurtigrutens flåte begynner å dra på årene og nå har konsernsjefen begynt å se på nye skip.
- Vi har to skip som er pluss minus 50 år, de er faktisk veteranskip, og de holder ikke i 50 år til. Så vi har begynt å kikke på en fornyelse, sier konsernsjef Olav Fjell i Hurtigruten
OSE
HRG
til E24 ved selskapets kvartalspresentasjon.
Hurtigrutens flåte består av en flåte på 11 skip, hvor de fleste skipene er bygd på 90-tallet eller tidligere og det nyeste er Midnatsol som ble levert i 2003.
Fjell er også klar på at fornyelsen ikke skal skje på samme måte som forrige gang, da Hurtigruten nesten gikk overende.
- Vi vil ha en plan over dette, som er tilpasset vår finansielle situasjon. Tidligere har Hurtigruten hatt en tradisjon for at fornyelsen har kommet litt i klumper og gitt mye gjeld. Vi vil ha en fornuftig fornyelse av flåten, uten at vi på noen måte skal bli gjeldsslaver igjen, sier Fjell.
Konsernsjefen vil heller ikke spekulere i når det eventuelt blir aktuelt å bestille skipene.
- Vi er fortsatt bare på planleggingsstadiet, og ikke satt noen dato, sier Fjell.
Venter på staten
Den største årsaken til dette ligger i at den fremtidige kontrakten om rutetilbudet er under bearbeidelse.
- Dessuten blir det viktig å se statskontrakten blir. Blir det 11 skip fremover, eller blir det færre skip. Det blir nok også stilt krav til hvordan skipene skal være, sier
Samferdselsdepartementet sitter nå og jobber med anbudsdokumentene, og Fjell kunne ikke komme med noen nyheter vedrørende dette bortsett fra signaler om når dokumentene er klare.
- Ministeren har gitt beskjed om at anbudsdokumentene vil være ferdige i løpet av sommeren, men dette sa de også for ett år siden og vi har fortsatt ikke sett noen, sier Fjell.
Les også:
Av med boksehanskene
I stedet for å gå og tenke på når dokumentene er ferdige konsentrere Fjell seg på å sette i gang sluttfasen av den enorme snuoperasjonen selskapet har vært igjennom de siste årene.
- En av prioritetene nå er å finpusse den nye organisasjonen, hvor vi har gjort grove nedbemanninger, innført nye IT-systemer og endret organisasjonsstrukturen. Nå skal vi finpusse organisasjonen, og da er det ikke med boksehanskene, sier Fjell.
Fjell vil også fortsette selskapets gode passasjervekst.
- Det andre blir å fortsette er der vi har størst potensial - å fortsette veksten i antall passasjerer. Selv om vi har tredoblet belegget på vinteren, har vi fortsatt god kapasitet på våre skip, sier konsernsjefen.
- Vi har et produkt som selger hele året, og det er jo noe aksjonærene nok setter pris på, avslutter Fjell.
Les også: