Bergen Engines-dramaet

Her er spørsmålene Stortinget vil ha svar på om Bergen Engines-salget

– Regjeringen er drevet fra skanse til skanse. Vi krever redegjørelse, ikke forsvarstale om Bergen Engines, sier Jette Christensen (Ap).

Jette Christensen (Ap) er den som kraftigst har frontet kritikken mot regjeringens håndtering av Bergen Engines-salget. Her sammen med leder i Stortinget utenriks- og forsvarskomité, Anniken Huitfeldt (Ap).
  • Arne Edvardsen (Bergens Tidende)
Publisert:

Tirsdag 23. mars kommer justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) til Stortinget for å gjennomgå departementenes håndtering av Bergen Engines-salget.

Handelen mellom eier Rolls-Royce og kjøper, russiskkontrollerte TMH International, ble forrige uken satt på pause i påvente av at regjeringen vurderer den sikkerhetspolitiske siden av handelen.

BT/E24 har samlet 15 spørsmål som opposisjonen stiller regjeringen. Det blir blant annet spurt om hvordan dialogen var mellom sikkerhetsmyndigheter og regjeringen før saken kom i mediene (se faktaboks).

– Må få alle kort på bordet

– Jeg forventer at regjeringen innrømmer feil, legger alle kortene på bordet og bruker anledningen til å rydde opp i hvordan Norge i denne saken og for ettertiden skal agere når vi får sikkerhetspolitiske utfordringer, sier Christensen.

Hun mener Bergen Engines-saken tydelig viser at den nye sikkerhetsloven fra 2019 er «upløyd mark».

– Regjeringen må redegjøre for hvordan de vil tette det som åpenbart er huller i kritisk infrastruktur. Vi som politikere kan ikke la det spre seg en usikkerhet i befolkningen om vi tar sikkerhet på alvor, sier Christensen, som er medlem av Stortingets utenriks- og forsvarskomité.

Initiativ til høring

– Hva vil skje om redegjørelsen i Stortinget blir en forsvarstale?

– Vi vil, uansett hva som kommer frem i redegjørelsen, ta initiativ til en høring om saken i en av Stortingets komiteer. Hva som skjer om Stortinget ikke er fornøyd med svarene, er for tidlig å svare på, sier Christensen.

Christian Tybring-Gjedde (Frp) og Bjørnar Moxnes (Rødt) har tidligere truet med mistillitsforslag.

– Ingen kjøper en fabrikk til 1,5 milliarder kroner uten å vite hva man kjøper, sier Christian Tybring-Gjedde (Frp).

– Vil de stanse salget?

Christian Tybring-Gjedde (Frp) sier at det viktigste spørsmålet regjeringen nå svarer på er om de vil stanse salget.

– Når redegjørelsen kommer, har regjeringen brukt tiden fra 15. desember for å finne ut av dette.

Tybring-Gjedde, som også sitter i utenriks- og forsvarskomiteen, sier videre at ingen kjøper investerer 1,5 milliarder kroner uten å vite hva man kjøper.

– Jeg vil derfor vite hvorvidt den russiske bedriften ved due diligence fikk kunnskap om og innsyn i Bergen Engines sin teknologiske ekspertise på militære fartøyer.

Audun Lysbakken (SV) har mange spørsmål til regjeringen i Bergen Engines-saken.

– Ansvarspulverisering

– Jeg er bekymret for at man her har vært vitne til en systematisk ansvarspulverisering. I verste fall kan det sette norske interesser i spill, dersom det ikke blir ryddet opp i, sier Audun Lysbakken (SV).

Han er klar på at regjeringen nå må redegjøre for hvilke vurderinger som er gjort til hvilken tid etter det han beskriver som «ukevis med forvirring og motstridende meldinger».

– Stortinget må kunne ha tillit til at sikkerhetsloven blir forvaltet slik den skal, sier Lysbakken.

Justis- og beredskapsminister Monica Mæland (H) har fått ansvaret for å rydde opp i Bergen Engines-saken.

«Skiftet forklaring fra dag til dag»

Bjørnar Moxnes (Rødt) sier han vil blinke ut spørsmål nærmere datoen for redegjørelse «i en sak der regjeringen skifter forklaring fra dag til dag».

– Jeg vil bore i snuoperasjonen. Vi vil vite hva Bakke-Jensen faktisk har gjort for å hindre et salg som svekker Norges sikkerhet i perioden etter at salget ble kjent for regjeringen i fjor og frem til saken sprakk i mediene, sier Moxnes.

– Holder ikke vann

Senterpartiet var først ut med å be regjeringen redegjøre om Bergen Engine-saken i Stortinget. Emilie Enger Mehl (Sp) mener justisministeren og forsvarsministeren nå prøver å skape et inntrykk av at de har hatt kontroll hele tiden.

– Forsvarsministeren har unnskyldt seg med at Næringsdepartementet bare vurderte de næringspolitiske sidene. Dette holder imidlertid ikke vann, da det er næringsdepartementet som har ansvar for disse vurderingene etter sikkerhetsloven. Sikkerhetsloven er et ansvar for alle departement, sier Mehl.

Hun mener regjeringen må komme inn på rekkevidden av sikkerhetsloven mer generelt.

– Har departementene kontroll på lovverket? Har man et overordnet bilde av alle salg til land vi ikke har sikkerhetssamarbeid med, og hvem er ansvarlig for å tegne dette bildet? spør hun.

Les på E24+

Her er brevet som avslører at norske myndigheter allerede før jul visste at russiske oligarker ville kjøpe Bergen Engines

Les på E24+

Forsvarsdepartementet åpner for å bruke «sikkerhetsventil» for å stanse Bergen Engines-salget

Les på E24+

– En blokkering av Bergen Engines-salget kan gjøre forholdet mellom Norge og Russland et knepp dårligere

Les også

Bergen Engines-salget: – Her har regjeringen iverksatt en stor snuoperasjon

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bergen Engines-dramaet
  2. Bergen Engines
  3. Audun Lysbakken
  4. Rolls-Royce
  5. Monica Mæland
  6. Christian Tybring-Gjedde
  7. Infrastruktur

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Reaksjonene hagler etter nye Bergen Engines-avsløringer: – Rystende lesning

  2. Betalt innhold

    Stortinget vil gi Erna Solberg sterk kritikk, men det er fortsatt ubesvarte spørsmål om Bergen Engines

  3. Stortinget retter hard kritikk mot regjeringen i Bergen Engines-saken

  4. Betalt innhold

    Bergen Engines-saken: – Regjeringen må stoppe salget, vitner om komplett svikt i alle ledd

  5. Betalt innhold

    Forsvarsdepartementet åpner for å bruke «sikkerhetsventil» for å stanse Bergen Engines-salget