RØDGRØNNE: Artikkelforfatterne fra Høyre mener Jonas Gahr Støre opptrer ettergivende for Trygve Slagsvold Vedum og Sp. Også på bildet: SV og Audun Lysbakken.

Tor Erik Schrøder

Vedum har kansellert Støres kollektivsatsning

DEBATT: Støre sitt AP har ikke lederskap på venstresiden. Et sterkt Senterpari og svakt Arbeiderparti kan bety kroken på døren for storbyenes kollektivsatsning.

  • Stefan Heggelund,  Nicolai Øyen Langfeldt og Harald Victor Hove
    Stefan Heggelund, Nicolai Øyen Langfeldt og Harald Victor Hove
    Helholdsvis stortingsrepresentant og klimapolitisktalsperson i Høyre, bystyrerepresentant i Oslo og fraksjonsleder i miljø og samferdsel, samt Høyres gruppeleder i Bergen
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Skal vi nå nullvekstmålet for biltrafikken, kutte utslipp og utvikle byene våre, må vi ha en sterk og fornuftig kollektiv- og sykkelsatsing. Vi må ha alternativer som gjør at flere vil la bilen stå til gode for sykkel, buss eller bein. Dette er bra for klima, folkehelse og miljø. Et levende bybilde skaper samtidig grønnere og mer attraktive byer, som flere vil bo og jobbe i. Derfor velger denne regjeringen under Erna Solberg å satse skikkelig på byene. Regjeringen har gitt store bidrag til kollektivtrafikken for at byene skal kunne bli grønnere og triveligere.

Arven etter Arbeiderpartiet er for eksempel Bybanen i Bergen, som ble bygget med magre åtte prosent statlig finansiering. Kontrasten til Erna Solberg er stor: Den borgerlige regjeringen tar nå 50 prosent av kostandene til de store kollektivprosjektene gjennom byvekstavtalene. Kollektivtilskuddene til Oslo og Akershus er femdoblet sammenliknet med Arbeiderparti-regjeringens budsjetter.

Sett denne? Ap og Sp sikrer flertall for E18-utbygging i Viken

Mange storbyer risikerer å få mindre støtte dersom Støre skal styre med Vedum på slep. I Bergen vil Bybanen neppe kunne bygges videre til Spelhaugen, og åsabuerne kan se langt etter første avgang. Når Oslo skal bygge ny sentrumstunnel for t-banen og Fornebubanen vil staten ta halvparten av regningen, takket være dagens Regjering. Storbyene er i motsetning til tidligere ikke sulteforet, men får økonomiske muskler til grønn og nødvendig vekst. 

Den rød-grønne regjeringen hadde et enormt økonomisk handlingsrommet i løpet av sine åtte år med makt. Oljeprisen var skyhøy, og skattenivået var høyere enn idag. Man skulle tro at det var tidspunktet for å satse på infrastruktur som kollektiv og sykkel? I stedet plukker den borgerlige regjeringen opp etterslepet og evner å prioritere grønn byutvikling.

Les også: - Jo, Jonas - det blir flere sykepleiere av å lage mer aluminium

Troverdigheten til Arbeiderpartiet på kollektivsatsning er i utgangspunktet syltynn, men Senterpartiet slo virkelig spikeren i kista da de i VG 6 sep uttaler at de ønsker å kutte i byvekstavtalene til fordel for «bygdevekstavtaler». Det kan være kroken på døren for Bybanen, Fornebubanen, Sentrumstunellen og sykkelsatsing i byene våre. Det vil gjøre det vanskeligere å nå nullvekstmålet i biltrafikken, og vil gi byene færre verktøy til å nå klimamålene sine. Under denne regjeringen er vi derimot på god vei for å nå klimamålene. Det kan endre seg dramatisk med et regjeringsskifte.

Et svakt Arbeiderpartiet som møter et Senterpartiet med selvtillit er dårlig nytt for klima, storbyene og kollektivtransporten.

Her kan du lese mer om

  1. Nullvekstmålet
  2. Kollektivtrafikk
  3. Samferdsel
  4. Energi
  5. Ny sentrumstunnel for T-banen
  6. Kommentar
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ap og Sp sikrer flertall for E18-utbygging i Viken

  2. Reagerer på økte parkeringspriser: – Dette vil øke forskjellene

  3. Vil realisere CO₂-fangst ved Norcems sementfabrikk i Brevik

  4. Annonsørinnhold

  5. Ekspressbusser får mer krisestøtte – 100 nye millioner i 2021

  6. Skatteunndragelser og krisetid