Tvinges til å vise eiendeler

Chelsea-eier og milliardær Roman Abramovich tvinges til å redegjøre for sine eiendeler.

TVUNGET: I forbindelse med den nye anti-korrupsjons lovgivningen i Russland måtte Roman Abramovich oppgi sine eiendeler.

FABRICE COFFRINI
  • E24
Publisert: Publisert:

I forbindelse med de nye reglene som skal forhindre korrupsjon i Russlands styre måtte Roman Abramovich redegjøre for eiendelene sine, ifølge Skynews.

Abramovich, som blant annet er kjent for sitt eierskap i fotballklubben Chelsea, søker på en stilling som guvernør i provinsen Chukotka øst i Russland.

Brukte 12 mrd. kr. på tiltak

Han har tidligere hatt stillingen i perioden 2000-2008. I sin periode som guvernør brukte Abramovich 12 milliarder kroner av egne penger på å forbedre og bygge opp offentlige fasiliteter i regionen.

Abramovich sine eiendeler besto av 16 hjem, syv biler og fullt eierskap i seks selskaper, samt 25 prosent eierandel i ytterligere et selskap.

Syv av hjemmene er i London, tre i Frankrike, to i USA og fire i Russland.

Abramovich oppga ingen av yachtene eller privatflyene sine, men inkluderte tre Mercedeser, to BMWer og én Volkswagen Golf i sin garasje.

97 mrd. kr. i formue

Da søknaden ble levert til utvelgelseskommisjonen hadde Abramovich 658 millioner kroner fordelt på 22 bank kontoer.

Abramovich søknad var et ønske om å bli parlamentarisk nestleder i provinsen, der valget finner sted 13. mars.

På listen over Russlands rikeste ble Abramovich nylig kåret som den femte rikeste. Finansmagasinet som evaluerte formuen hans, estimerte den til 97 milliarder norske kroner.

På Forbes' liste over verdens rikeste personer lå Abramovich på en 50 plass.

GJEMT BORT: Abramovich nevnte ingenting om sin superyacht Eclipse i søknaden.

MAURIZIO GAMBARINI

Les flere økonominyheter på E24

Publisert:

Flere artikler

  1. BLODRØDE TALL: Chelsea brente over en halv milliard

  2. Chelsea-eier vil ha bud på 2,5 mrd. pund for klubben

  3. Rike briter blir rikere

  4. Annonsørinnhold

  5. Tar rubel og bit

  6. Betalt innhold

    Superyachteliten bruker 25 milliarder kroner i året på flytende pengesluk