Regjeringen om togprosjekt på Østlandet: – Uaktuelt

Den massive utbyggingen på Østfoldbanen henger i en tynn tråd.

Publisert:,

Det kom som en sjokkbeskjed i 2018 da de store Intercity-utbyggingene på Østlandet ble rammet av store utsettelser. Det ble allerede da klart at det nye dobbeltsporet til Fredrikstad og Sarpsborg ikke ble ferdig i 2024/2026. Men ingen kunne si hva som skulle skje med prosjektet.

Nå melder regjeringen i statsbudsjettet at det er «uaktuelt å gå videre med prosjektet i dets nåværende form».

ØSTFOLDBANEN: Fremtiden til dobbeltsporene til Fredrikstad og Sarpsborg er nå fullstendig i det blå. Her gjøres det arbeider på Østfoldbanen ved ski i fjor sommer.

Fredrik Solstad

Det er første gang regjeringen gir Stortinget en offisiell beskjed om at prosjektet ikke går.

– Når prosjekter sprekker så formidabelt som det ligger an til her, må vi gjøre en ny vurdering. Det er snakk om en kostnadsøkning fra rundt 8 milliarder til 26–28 milliarder, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til VG.

Dette er Intercity-strekningene:

http://api.int.vgnett.no/enrichments/top_object/13021

Det er på flere av strekningene fra Oslo til Halden det er kostnadsproblemer.

– Det er derfor vi melder til Stortinget at vi ikke kan gå videre med prosjektet sånn som det ligger nå, sier Jon Georg Dale.

  • Bakgrunn – dette har skjedd: I 2017 ble Nasjonal transportplan lagt frem (med Høyre, Frp, Venstre og KrF i ryggen). Hamar, Tønsberg, Fredrikstad og Hønefoss skulle da alle få dobbeltspor og raskere togforbindelse til Oslo innen 2024. Så kom sjokkbeskjeden om store utsettelser mindre enn ett år senere.
    Og nå er det altså klar beskjed fra regjeringen om at Sarpsborg må skrotes i sin nåværende form.

– Hva betyr dette? Betyr det at det ikke blir noe av dobbeltsporet til Sarpsborg?

– Nei, det betyr det ikke, svarer samferdselsministeren.

– Men det betyr at vi må se på alternativer, basert på den rapporten som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå kommer med. Det kan være aktuelt med tilpasninger innenfor det konseptet som allerede er valgt, eller vi må se på alternative traseer, påpeker statsråden.

http://api.int.vgnett.no/enrichments/top_object/15053

De setter av 50 millioner i statsbudsjettet til å ferdigstille pågående arbeid med kommunedelplan og se på alternative løsninger i området.

Ap: Sender Intercity til skyggenes dal

Strekningene det sås tvil om fremtiden for er 16 km dobbeltspor mellom Haug (Råde) og Seut (Fredrikstad) – og 18 kilometer dobbeltspor fra Seut til Sarpsborg.

– Regjeringen sender Intercity-utbyggingen i Østfold ut i skyggenes dal, og det etter at både Frp og Høyre tidligere kritiserte at utbyggingen tok lang tid, sier fylkesleder Stein Erik Lauvås i Østfold Arbeiderparti til VG.

– Nå har pipa fått en annen lyd. Utsettelser og avlysninger er regjeringens melodi for jernbaneutbyggingen i Østfold, sier Lauvås.

– Så Ap ville bladd opp opptil 28 milliarder for å få bygd det etter nåværende planer?

– Ap i regjering fikk kritikk for å bygge for sakte frem til Halden, nå får regjeringen sørge for at fremdriften holdes oppe. Utfordringen med økte kostnader er selvsagt reell, men statsråden legger ikke mye jobb i å finne løsninger, bortsett fra å varsle stopp, hevder Ap-toppen.

Krisemøte i neste uke

Fredrikstad blad meldte høstferien at Bane NOR har foreslått å droppe både Råde stasjon og stasjon i Fredrikstad sentrum, for at Intercity Østfoldbanen skal spare penger. Bane NOR kom med forslaget i sitt innspill til ny Nasjonal transportplan.

Å droppe Råde stasjon kan spare inn 500 millioner kroner, påpeker de.

Forslaget har skapt massive reaksjoner lokalt og førstkommende mandag har Høyres stortingsrepresentant Ingjerd Schou ifølge avisen innkalt til krisemøte med lokale og regionale politikere.