STOREBRAND: Storebrand: - Nå øker vi aksjeeksponeringen
Nå varsler Storebrand aksjekjøp i stor skala.
Forsikringsselskapet Storebrand har fortsatt rekordliten andel av sine investeringer i aksjer. Ved slutten av andrekvartal i år ligger aksjeandelen av den totale porteføljen på 5,7 prosent, svakt opp fra bunnivået ved slutten av førstekvartal på 4,7 prosent.
Til sammenligning var aksjeandelen godt over 25 prosent i tredjekvartal 2007.
Nå varsler selskapet endringer.
- Vi vil øke vektingen i aksjer, det er helt åpenbart, sier finansdirektør Odd Arild Grefstad i Storebrand til E24.
Les også: - Livselskapenes aksjefrykt skaper bare tapere
Påvirker markedene
Finansdirektøren vil imidlertid ikke si noe om når og hvor kjapt aksjekjøpene vil skje.
- Vi er en stor aktør så dette kan påvirker markedene noe så jeg kan selvfølgelig ikke si akkurat hvor mye vi vil øke aksjeandelen med eller over hvilken periode dette vil skje, sier Grefstad.
Han avslører likevel at det er dramatisk økning som står på trappene.
- Jeg håper vi kan nå et nivå på rundt 20 prosent aksjer i livselskapet, sier Grefstad.
Les også: Livselskapene krever regelendringer
- 20 prosent på børsen
Han ber likevel investorene på Oslo Børs ikke ta av helt.
- De som vil ligge oss i forkjøpet bør huske at mesteparten av dette skal investeres på børser i utlandet. Rundt 20 prosent vil investeres på Oslo Børs, så det er fortsatt betydelig beløp, sier Grefstad.
Solid solvensmargin
Det er flere grunner til at Storebrand nå vil ta et jafs av aksjemarkedet.
- Det er både interne, tekniske grunner og markedsbildet som gjør at vi vil øke aksjeeksponeringen. Solvensmarginen vår er svært god, og risikostyringen vår tillater større aksjeportefølje. Dessuten er markedene mer stabile. Nå som vi føler at volatiliteten har falt og situasjonen er mer normalisert er vi mer komfortable med aksjer, sier Grefstad.
Solvensmarginen i Norge steg fra 148 prosent i førstekvartal til 154 i andrekvartal. I Sverige er den på rekordhøye 207 prosent.
Les mer: Kreutzer skuffer igjen
- Kjøper ikke på topp
Grefstad avviser at selskaper selger seg ut på bunn og dermed realiserer store tap for så å kjøpe seg opp på topp.
- Det er ikke slik at vi ser et stort fall, og så selger unna. Vi var til en stor grad ute av aksjemarkedet før massakren kom i oktober 2008. Vi er glidende med nedover, og taper ikke på den strategien vi har hatt. Storebrand er et svært dynamisk selskap som følger markedet med argusøyne og prøver å utnytte markedene på en best mulig måte, sier Grefstad.
Hvis de har måttet selge seg noe ut under børskrakket i fjor mener han reguleringene også må ta noe av skylden for dette.
- Den årlige avkastningsgarantien vi må gi til våre kunder, og at disse midlene må fordeles årlig er noe av årsaken til nedsalget fra 25 prosent til 5 prosent. Noe skyldes selvfølgelig også at aksjeverdiene har falt i seg selv.
Les også: Mener analytikerne ikke forstår selskapet
- Endr regelverket
Han håper Kredittilsynet endrer på regelverket.
- Man bør ha en situasjon hvor rentegarantien går over en lengre periode, ikke ett år. Kanskje burde rentegarantien også være tettere knyttet til rentenivået i markedet, sier Grefstad til E24.
Les også: