Dyr dollar og euro rammer handelsbransjen: – Lenge siden det har vært så
utfordrende

Dollarhopp svir for interiørkjeden Kid, men også XXL påvirkes når den amerikanske valutaen styrker seg. Merkevaregiganten Orkla indikerer at kundene må være med å dele regningen for økte innkjøpskostnader.

MERKER KRONEFALL: Anders Fjeld, administrerende direktør i Kid. Svak krone gjør det dyrt med innkjøp i dollar.

Foto: Kid
Publisert:,

Kronekursens kraftige svekkelse gir medvind for norske eksportbedrifter, men for andre betyr svak krone at kostnadene blir høyere.

Prisen på euro steg nylig til over 10 kroner, nær det svakeste nivået for kronen siden den felleseuropeiske valutaen ble opprettet i 1999.

Samtidig har dollaren passert ni kroner for første gang siden tidlig på 2000-tallet.

Det rammer flere av de børsnoterte norske selskapene som nylig har lagt frem rapportene for første halvår, ikke minst de som gjør innkjøp i utenlandsk valuta.

Les også: (+) Det store krone-mysteriet: Derfor er Norges valuta så svak

Rammes av dyr dollar

Den høye prisen på dollar gjør at Kid må øke prisene ut mot forbruker på enkelte varer, kom det frem da interiørkjeden la frem kvartalstall i forrige uke.

Selskapets lønnsomhet, målt ved bruttomargin, kan også komme under press.

– Det er lenge siden det har vært så utfordrende med dollarprisen som det er nå, og det er utfordrende å få til disse marginene, sa Kid-sjef Anders Fjeld.

Les også: Norges Bank overrasket med økte kronekjøp

Vil dele regningen

Et av de største selskapene som merker at kronen er lite populær blant investorene er merkevarekonsernet Orkla, som meldte om høyere innkjøpskostnader i de seks første månedene av 2019.

Svekkelsen av kronen mot dollar og den svenske kronen mot euroen hadde spesielt negativ effekt på innkjøpskostnadene, ifølge Orklas regnskapsrapport. Konsernet kjøper blant annet inn en rekke forskjellige råvarer.

Les også

Kronesvekkelsen gir ny Oljefondet-rekord: – Vi burde nok være litt forsiktige

Orklas kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli ønsker ikke å si hvor stor effekten er, men indikerer at kundene må være med å dele regningen.

– Over tid har Orkla historisk greid å iverksette prisøkninger som kompenserer for økte innkjøpskostnader som følge av en svak krone.

– I Norge er det vanligvis bare prisforhandlinger to ganger i året, så det vil normalt være en tidsforsinkelse før vi greier å ta igjen de økte kostnadene, skriver han i en e-post.

Ifølge Mageli har Orkla over halvparten av innkjøpene i Norge og Sverige i lokal valuta, hvilket reduserer effekten av valutaendringer. Merkevaregiganten sikrer seg også mot valutasvingninger via forskjellige typer kontrakter.

Les også: Spår rekordsvak krone til jul

Ikke aktuelt med prishopp

Administrerende direktør i XXL, Tolle Grøterud.

Foto: Sindre Hopland

Europris påvirkes av kursen på både dollar og euro mot norske kroner, men har ikke besvart E24s henvendelse om valutaeffekter.

XXL gjør innkjøp i euro og dollar, men påvirkes spesielt av sistnevnte. Ti prosent høyere dollar mot krone gir en negativ effekt på rundt 60 millioner kroner på årsresultatet før skatt, ifølge selskapet.

XXL-sjef Tolle Grøterud forteller at kjeden valutasikrer deler av innkjøpene, noe som også er vanlig praksis hos de andre aktørene.

Prisene er et resultat av forhandlinger med leverandør hvor flere forhold har betydning utover valuta, deriblant volum og råvarepriser, ifølge Grøterud, som sier at det ikke er aktuelt med prisøkninger nå som følge av valuta.

Les også: (+) Pianisten Knut spiller på valuta


Høyere drivstoffkostnader

Bransjer hvor drivstoff er en stor kostnad blir også truffet av dyr dollar.

Color Group, som eier rederiet Color Line, kjøper bunkersolje i dollar. Svekkelsen av kronen mot den amerikanske valutaen ga dermed økte bunkerskostnader i første halvår.

SAS har det meste av sine inntekter i norske og svenske kroner, men betaler for kostnadsposter som drivstoff, innleie av fly og mange reservedeler i dollar.

Les også

Oslo Børs går inn i sin mest urolige måned: Dette er sektorene å satse på i høst, ifølge ekspertene

Svenskekronen har i likhet med den norske valutaen svekket seg kraftig.

I sommerkvartalet til SAS falt resultatet før skatt med en halv milliard svenske kroner fra året før, som følge av både økte drivstoffkostnader, svak svensk krone mot dollar og pilotstreiken som rammet tidligere i år.

SAS og konkurrenten Norwegian har analyser som illustrerer effekten av valutaendringer.

En prosent dyrere dollar mot svenskekronen gir en negativ effekt på 113 millioner svenske kroner, ifølge SAS sin sensitivitetsanalyse for siste regnskapsår.

Norwegian har på sin side oppgitt at en svekkelse av den norske kronen mot dollar på en prosent gir en negativ resultateffekt på 162 millioner kroner på årsbasis.

Les også

Norske innkjøpsledere varsler oppgang i industrien

Les også

Større vekst i varehandelen enn ventet

Her kan du lese mer om