Danskene kan velte SAS-oppkjøp

Frykten for at Kastrup blir overflødig kan gi dansk nei til Lufthansas oppkjøsplaner.

  • Sindre Heyerdahl
  • Roar Wold
Publisert:,

Skulle SAS blir kjøpt opp av Lufthansa er det store muligheter for at Kastrup lufthavn utenfor København blir overflødig.

- Det er stor risiko for at dette kjøpet ikke blir noe av. Finanskrisen de siste dagene kan gi finansieringsproblemer, men det store spørsmålet er om en avtale vil gjøre det unaturlig å benytte Kastrup for langruter, sier analytiker Mats Hyttinge i Glitnir Sverige til E24.

Kommunikasjonsdirektør Claus Sonberg i SAS vil ikke si noe som helst om ryktene rundt Lufthansa da E24 kontakter han fredag.

Dermed er det fritt frem for spekulasjoner og flere mener nå at en tysk overtakelse av SAS kan gå hardt ut over selskapets virksomhet på Kastrup utenfor København.

VG melder fredag at forhandlingene nå skal ligge på høyeste nivå i selskapene.

- Jeg tror Norge og Sverige kan forvente flere langruter. Kastrup blir liggende for nære de store flyplassene i Tyskland, blant annet bygges det jo nå en ny kjempeflyplass utenfor Berlin, sier John Lyng, leder i Kabinforeningen i SAS Norge til E24.

Les også:

Dansk fagforeningspress

Formann Nicolas E. Fischer i den mektige danske fagforeningen Luftfartsfunktionærene (LFF) sier til E24 at foreningen nå sender brev og holder møter med danske politikere for å beholde Kastrup som base - selv med Lufthansa-eierskap.

- Jeg har snakket mye med kollegaene i Swiss som ble kjøpt opp av Lufthansa for en tid tilbake. Swiss har fått beholde Zurich som en base, og jeg forventer at voksne skandinaviske politikere også stiller harde krav om dette overfor Lufthansa, sier Fischer til E24.

Fischer viser til undersøkelser som viser at for hver arbeidsplass som forvinner på Kastrup, taper Danmark to andre arebeidsplasser direkte og to andre indirekte.

- Hvis politikerne sover i timen, kan Kastrup risikere å få under 10 millioner passasjerer i året, i stedet for 20 millioner. Det kan ikke skje, sier Fischer.

Les også:

- Lufthansa liker desentralisering

Både Fischer og Lyng mener at SAS-ledelsen foreløpig holder kortene svært tett til brystet. Ingen av fagforeningene vet noe som helst om utviklingen.

Den anerkjente danske SAS-analytikeren Jacob Pedersen i Sydbank er imidlertid uenig i at Kastrup ikke passer inn i Lufthansas planer.

- Lufthansa passer så mye bedre til SAS enn Air France KLM og British Airways nettopp fordi tyskerne har et langt mer desentralisert basesystem. De har baser i Frankfurt, München, Zurich og delvis Brussel. København som forsyning til det nordiske markedet passer godt inn, sier Pedersen til E24.

Les også:

Kastrup kan få Østen

Pedersen vedgår at noen ruter nok kan bli lagt ned som følge av tysk overtagelse, men at Kastrup alt i alt trolig kan få noe økt aktivitet på lang sikt.

- Kastrup ligger nærmere det fjerne Østen i både tid og kilometer. Det kan delvis bli en Lufthansa-base også for slike langdistanseruter, sier Pedersen.

Analytikeren påpeker også at Lufthansa kan ha mye å tape dersom SAS spises opp av et annet selskap.

- Nå har Lufthansa tilgang til Norden og enda viktigere Spania gjennom alliansefelleskapet med SAS og dets datterselskap Spanair. Dersom Lufthansa ikke er smidige om Kastrup, kan dette gå i røyk, sier Pedersen.

Les også:

Flere E24-nyheter

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Raser mot danskene

  2. Kastrup-frykt for fremtiden

  3. - Vi vet ingenting

  4. Annonsørinnhold

  5. Ser ny kultur i SAS

  6. - SAS-Lyng mener danskene er for dominerende