Fall i juleshoppingen

Julegaveinnspurt klarte ikke å hindre shoppefall i årets siste måned.

SHOPPING: Nordmenn på jakt etter julegaver i handlegaten Karl Johan i Oslo.

Terje Pedersen NTB scanpix
  • John Thomas Aarø
Publisert:

Den norske detaljhandelen falt 1,3 prosent fra november til desember, viser ferske tall fra SSB.

Det var på forhånd ventet et fall på 0,3 prosent.

SSB skriver at flere bransjer opplevde fallende omsetningsvolumer fra november til desember.

Les også

Bekymret Danske Bank-sjef: – Vi er på et vippepunkt i norsk økonomi

«Butikker med salg av elektriske husholdningsapparater, sportsutstyr, klær og sko bidro særlig til nedgangen i denne perioden. Salg av IKT-utstyr og telekommunikasjonsutstyr bidro også til nedgangen», skriver SSB.

Dagligvarebutikkene hadde på sin side oppgang.

Dagens tall må ses i lys av en uventet sterk oppgang på 0,6 prosent måneden før, der det relativt nye handelsfenomenet «Black Friday» ble trukket frem som faktor.

Svak 2015-vekst

SSB skriver at «virkedagskorrigerte tall viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene i perioden oktober-desember 2015 var på samme nivå som i tilsvarende tremånedersperiode i 2014».

Detaljhandelen vokste med 0,6 prosent i 2015 sammenlignet med året før.

Les også

Denne komboen ga ras i arbeidsledigheten i Hedmark i fjor

Les også

Seks grafer som viser oljeprisfallets effekt på norsk økonomi

Les også

For 13 år siden ville dagens oljepris vært ansett som høy

Publisert:

Flere artikler

  1. Nytt shoppefall i januar

  2. Black Friday løftet detaljhandelen i november

  3. Shoppefall i desember

  4. Annonsørinnhold

  5. Kraftig og overraskende shoppefall i desember

  6. Detaljhandelen økte med 1,4 prosent i januar