Samferdselsministeren: – Kan beholde bompengerabattene

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) lover nå at pendlerne ikke skal få bompengesjokk. – Dersom det viser seg at folk kommer dårligere ut, beholder vi dagens rabattordning, sier han.

LOVNADER: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil unngå at folk får bomsjokk.

Foto: Torstein Bøe NTB scanpix
  • Geir Røed
Publisert:

Søndag fortalte E24 at regjeringen vil fjerne de gode rabattordningene i mange bompengeanlegg, som gir opptil 50 prosent rabatt for pendlere og andre som ofte passerer.

Regjeringen vil i stedet gi alle med Autopass-brikke 20 prosent rabatt i alle bomanlegg. Dette betyr at rabattene dermed øker fra 10 til 20 prosent i bompengeanlegg i sentrale strøk, som bomringene i Bærum og Oslo, mens rabattene blir kraftig redusert i mange bompengeanlegg i distrikts-Norge.

Beholder gammel ordning ved behov

Etter E24s oppslag åpner samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for at rabattordningene ikke endres.

– Dersom det viser seg at folk kommer dårligere ut ved å endre på rabattsystemet, beholder vi selvsagt ordningen slik den er i dag. Dette skal vi ta med hvert enkelt bomselskap, sier Solvik-Olsen til E24.

Les også

Bomsjokk i distrikts-Norge

– Men det står ikke i vegvesenets brev til berørte kommuner at det er en mulighet for å beholde dagens ordning, som gir rabatter på opptil 50 prosent for de som ofte passerer bommene?

– Jeg har ikke lest brevet fra vegvesenet. Men min klare beskjed nå til Statens vegvesen er at man må se på hvert enkelt prosjekt, og vurdere hvert enkelt tilfelle.

Arendal er blant kommunene som kan bli hardt rammet av lavere rabatter for pendlerne. Det er bommer på E18 både øst og vest for byen. Dessuten planlegges det flere bompengeprosjekt i Arendal i årene fremover.

Ordfører Robert Cornels Nordli (Ap) er glad for de nye signalene fra samferdselsministeren.

– Det er bra han åpner for å beholde gammel rabattordning. Nok en gang ser vi at regjeringen snur i en sak. Nå krysser jeg fingrene for at dette reverseres, sier Arendals-ordføreren.

– Omleggingen kan stanses

Hovedårsaken til de planlagte endringene er ønske om å forenkle dagens rabattordninger hvor det er svært mange forskjellige lokale ordninger. Regjeringen er avhengig av å få med seg lokalpolitikerne i endringene. De lokale bompengeselskapene er eid av berørte kommuner og fylkeskommuner, og det må gjøres lokale vedtak i kommunestyrer og fylkesting for å få gjennomført endringene.

– De lokale eierne har full mulighet til å stanse omleggingen, og vi vil ikke tvinge noen dersom store grupper kommer tapende ut. Men dagens rabattordninger er ressurskrevende, og vi ønsker mer veibygging for bompengene, sier Ketil Solvik-Olsen.

– Rabattene blir lavere i mange bomanlegg i distrikts-Norge, mens rabattene øker i blant annet bomringene i Oslo og Bærum. Forstår du reaksjonene, som ordføreren i Arendal kom med i E24 søndag?

– Det er den reelle kostnaden folk bør være opptatt av, ikke hvor store rabattene er i prosent. Det er bedre med lavere takster og faste rabatter, fremfor høye takster og variable rabatter, sier samferdselsministeren.

Les også

- Alle småhus i Oslo er i faresonen

Les også

Her får du bomsjokk

Les også

Siv Jensen vil kutte i bompenger

Her kan du lese mer om

  1. Ketil Solvik-Olsen
  2. Statens vegvesen
  3. Trafikk
  4. Jernbane
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Her får du bomsjokk

  2. 53 nye bomstasjoner i Oslo-området

  3. Her står bom-omkampene

  4. Annonsørinnhold

  5. Utvalg vil skrote elbil-fordelene

  6. Varsler endringer i taxireglene – kan åpne for Uber