Regjeringen varsler krisehjelp til Forbrukertilsynet
– Forbrukerne klager mer under pandemien, sier forbrukerminister Kjell Ingolf Ropstad.
Regjeringen opplyser til E24 at de styrket budsjettet til Forbrukertilsynet som del av en ny økonomisk tiltakspakke som fredag legges frem for å møte den pågående coronakrisen.
Det skjer etter at antallet forbrukerklager til behandling etter forbrukerklageloven har økt med nær 30 prosent i 2020.
Ropstad sier pandemien rett og slett har gitt nordmenn mer å klage på – samtidig som saksbehandlingsressursene har vært presset.
– Tiden det tar å få behandlet en forbrukerklage har dessverre økt den siste tiden, sier Ropstad.
Sophie Elise og Strawberry Publishing: Bestrider Forbrukertilsynets gebyr for skjult reklame
Store endringer gir klagerush
– Noe av årsaken er at forbrukerne klager mer under pandemien, blant annet på grunn av kanselleringer og endringer i avtaler om trening, kultur- og sportsarrangement, overnatting og reiser, forklarer forbrukerministeren.
Samtidig har omorganiseringen av forbrukerapparatet ført til en midlertidig reduksjon i saksbehandlingsressursene, opplyser han.
Regjeringen startet en pressekonferanse klokken 12 om nye økonomiske tiltak, som sammen beløper seg til 16 millioner kroner.
Forbrukertilsynets budsjett styrkes med 10 millioner kroner, som skal bidra til å øke kapasiteten slik at klagebehandling går raskere.
– I mange saker er det viktig med en rask avklaring for partene, sier Ropstad, som fremholder at mange ser seg nødt til å klage etter store utgifter – for eksempel til kjøp av bil eller oppussing av bad.