Havnestreik sender 4.000 crusiepassasjerer på buss

Vision of the Seas stoppet av streik i Oslo Havn.

IKKE TIL OSLO: Vision of the Seas skulle byttet 2.000 passasjerer i Oslo søndag - men streiken sender passasjerene med buss til Gøteborg.
  • Jo Andre Aakvik
Publisert:

- Dette blir veldig vanskelige, men det er noe vi har forberedt i flere dager. Vi har overvåket situasjonen nøye de siste dagene, og er nå forberedt på at det ikke kommer en løsning på konflikten, sier Norden-sjef Roar Meidal i Royal Caribbean til E24.

Søndag skulle etter planen crusieskipet Vision of the Seas anløpe Oslo Havn, hvor 2.000 passasjerer skulle gå av - og 2.000 nye passasjerer skulle gå på.

- Gøteborg var andre anløpshavn for skipet, så vi organiserer det nå slik at vi sender passasjerene dit isteden, sier Meidal, som medgir at det er en utfordrende logistikkoperasjon.

- Vi har leid inn 60 busser som skal frakte passasjerene mellom Oslo og Gøteborg, forteller Meidal.

Passasjerene som skal på skipet skal møte på havnen i Oslo som vanlig, mens de som går av skipet sendes med buss fra Gøteborg til Oslo Havn.

- Det er en stor andel nordmenn blant passasjerene, noe som gjør det hele litt mindre utfordrende, sier RCCL-sjefen.

Meidal forventer at busskolonnen skal kunne organiseres uten alt for mye problemer.

- Vi har forberedt oss godt, og vi har mye erfaring. Vi er et internasjonalt selskap som har vært opp i denne typen situasjoner før, sier Meidal.

Ble liggende fanget

Streiken blant 42 loser i Oslo Havn skapte fredag store problemer for to andre cruiseskip som lå til havn i hovedstaden.

De seilte inn til havnen før streiken, men kom seg ikke ut før losene la ned arbeidet. Dermed ble 3.800 passasjerer liggende landfaste i Oslo.

- Det er en skandale for en nasjon som Norge å oppføre seg sånn mot sine gjester, sa Arthur Kordt, administrerende direktør i European Cruiseservice, til VG Nett.

Meidal i RCCL vil ikke mene noen om los-streiken i Oslo.

- Dette er en konflikt mellom staten og de fagorganiserte. Det vil ikke jeg ha noen mening om. Vi må bare forholde oss til det, og gjøre det som trengs for å sikre våre passasjerer, sier Meidal.

Kan koste millioner

Mer kritisk er markedssjef Margrethe Austad i Oslo Havn.

Hun frykter at mange rederier nå vil droppe Oslo i fremtiden.

– Rederiene vurderer hele tiden hvor de har minst trøbbel og hvor de tjener mest penger, sier Austad til NRK

Ifølge Austad gir et cruisestopp rundt ni timer Oslo-opplevelser for passasjerene, noe som også speiler seg i besøkstallene for turistattraksjonene.

Eksempelvis står cruise for rundt 26 prosent av besøkene på flere store attraksjonene på Bygdøy.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Magevirus slår ut
    cruiseaksje

  2. Brann på RCCL-skip

  3. Som en norsk småby: Ett av verdens største cruiseskip er satt i trafikk

  4. Priskrig i Karibien

  5. Brudd i bussjåfør-forhandlingene