KOLLEKTIVTRAFIKK: Ny Flexus-smell

Sperringene på T-banen i Oslo sentrum har stått klar i fem år. Å sette dem i drift vil koste 20 millioner kroner årlig.

MILLIONSLUK: Det elektroniske reisekortet Flexus har en budsjettsprekk på 100 millioner kroner. I bakgrunnen de berømmelige sperringene.

Sigurdsøn, Bjørn
  • E24
Publisert:,

NSB, Oslo Sporveier og Stor-Oslo Lokaltrafikk begynte allerede på midten av 1980-tallet å planlegge en elektronisk ordning for billetter i kollektivtrafikken.

Automatiske inngangsporter eller sperringer var en viktig del av planen. I dag har sperringene stått åpne i fem år og de vil trolig aldri bli brukt, skriver Aftenposten.

Dersom sperringene i Oslo sentrum skulle blitt tatt i bruk, vil det av sikkerhetshensyn kreve 40-50 ansatte, noe som ville ha kostet 20 millioner kroner i året.

Feilet fullstendig

Det elektroniske reisekortet Flexus skulle ha tre hovedfunksjoner. Det skulle forhindre sniking, foreta en nøyaktig telling av antall passasjerer og samle inn data som skulle benyttes for å fordele inntekter mellom reiseselskapene Ruter og NSB.

Ordningen utfører ingen av disse oppgavene idag.

Investeringen i det elektroniske reisekortet har til nå kostet rundt 600 millioner kroner og så langt kun ført til at papirbiletter er byttet ut med elektroniske.

- Bør fjernes

- Alle sperrene burde vært fjernet. Vedlikeholdet er dyrt. Man kommer aldri til å bruke sperrene. Slik man ser det idag, skulle de aldri ha vært montert. Det er en selvfølge at stasjoner der sperrene aktiveres må bemannes, sier leder i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, Rune Aasen, til Aftenposten.

Stasjonene med sperringer krever blant annet overvåkning, i tilfelle brann eller andre kritiske situasjoner.

Andre metoder

Lederen for Flexus og salg i NSB sier validering og telling av reisende ikke er noe tema i dag. Dette var en av de viktigste funksjonene det elektroniske reisekortet opprinnelig skulle ha.

- Vi satser på andre metoder for tellinger, som manuelle, og helautomatiske med fotoceller som teller passasjerer når de går av og på. Vi har kjørt et pilotprosjekt på dette i flere år og vurderer å innføre fotoceller, sier Tom Ingulstad, sjef for persontogene i NSB, til Aftenposten.

Ruters og NSB kunder validerer kun kortet når de aktiviserer kortet for en ny 30-dagersperiode. Også busspassasjerer validerer ved reise.

Vil aldri bli lønnsomt

Flexus-prosjektet har sprukket med minst 100 millioner kroner, og skandalene har stått i kø.

Transportøkonomisk Institutt har konkludert med at Flexus prosjektet aldri vil bli lønnsomt.

Kommunerevisjonen i Oslo har kritisert prosjektet og slått fast at man aldri har forstått omfanget og at planleggingen kom galt ut fra starten av.

Les flere økonominyheter på E24.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. T-bane-fiaskoen som kostet 600 millioner er fjernet etter 13 år

  2. - Staten bruker milliarder på ting ingen trenger

  3. Uenighet om egen innreisekontroll til USA i Norge

  4. Annonsørinnhold

  5. Endelig blir det bredbånd på t-banen

  6. Finn.no: - SAS har i aller høyeste grad tjent på dette