Ikke slått ut av tallene
Telenor Broadcast har slått budsjettene for 2006. - Da er jeg fornøyd, sier Telenors mann for fotballrettigheter, TV-bransjen og aviser.
Stig Eide Sivertsen har lenge vært en av stjernene på Telenor-laget. Allerede for 15 år siden var han "ung og lovende" som medlem av landets påtroppende maktelite i en serie i Aftenposten.
Tidligere i vinter ble hans navn trukket inn i spekulasjonene om toppjobbene i både TV 2 og NRK.
I går måtte også den tidligere finansdirektøren fra Schibsted og Nettavisen-gründeren tåle spørsmål om hvorfor heller ikke Telenor Broadcast greier å forbedre sine marginer.
- 2006 og 2007 blir begge satsingsår for Telenor Broadcast, med tunge investeringer som vi får igjen for senere, sa Sivertsen da konsernledelsen i datterselskapet fremla sine resultater i hovedkvarteret på Fornebu.
Omsetningen i fjor endte på drøye 6,3 milliarder kroner, mens driftsresultatet før avskrivninger (Ebitda) ble 1590 millioner.
Sivertsen er blitt en viktig bakspiller både innad i Telenor og i forhold til mediebransjen i Norge. Gjennom eierinteressene i A-pressen (nær 45 prosent) er Telenor med i TV 2. Telenor Broadcast er med på milliardavtalen om TV-rettighetene til norsk toppfotball, som er blitt TV 2s fremste våpen overfor NRK i kampen om seerne.
- Hvis du vil ha et forsøk på å se inn i krystallkulen: En ny type søkemotorer presser seg frem også for TV-bransjen når forbrukerne står overfor stadig flere TV-signaler som bare finnes i digital form, mener Sivertsen.