Vil stenge ute svenskene i Norge – men Vy skal fortsatt operere i Sverige

Det svenske togselskapet SJ kan bli kastet ut av togkampen om Østlandet, men norske Vy har ingen planer om å trekke seg ut av Sverige.

UKLART: Fremtiden for de utenlandske togselskapene i Norge er høyst uklar etter at Norge fikk en ny regjering. SJ og Go-Ahead har allerede lange kontrakter, men får ikke ekspandert om Ap/Sp-regjeringen stopper videre konkurranse på jernbanen.
  • Oda Leraan Skjetne
Publisert:

Norge har fått en ny regjering fra Ap og Sp som sier nei til konkurranseutsetting og privatisering av jernbanen i Norge. Det var Erna Solbergs (H) regjering som åpnet for konkurranse med utenlandske selskap på norske skinner – og slapp svenske SJ inn.

vil den nye regjeringen si stopp.

Samtidig er det norske, statseide selskapet Vy med og konkurrerer på jernbanen i Sverige. Og den nye regjeringen har ingen planer om å trekke Vy ut derfra.

– Per nå er det ikke det. Men vi skal gå gjennom strukturene innenfor jernbane og utelukker selvfølgelig ikke hva vi kan gjøre i fremtidige generalforsamlinger. Men per nå finner det ingen instruks og klar tanke om at vi skal stoppe det, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til VG.

– UOVERSIKTLIG: Fra å dominere norske skinner som NSB, har Vy i senere år tapt store togområder til utenlandske selskaper. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) mener konkurranseutsetting – og flere selskaper – gir en uoversiktlig reisehverdag.

Vi legger oss ikke opp i svensk politikk, det er opp til Sverige å beslutte hvorvidt persontogtilbudet der skal konkurranseutsettes, sier samferdselsministeren.

– Vil ha konkurranseutsetting der det gagner deres selskap

Svenske SJ kaller dette «merkelig». De har levert tilbud om å drive togtrafikken på store deler av Østlandet – en konkurranse den nye regjeringen vil avlyse – for heller å gi jobben direkte til Vy.

– Det er merkelig at man i Norge skal stoppe konkurranse, at ikke andre selskaper skal være med på å konkurrere her og man direktetildeler til Vy, når Vy skal være med og konkurrere i andre land, sier Lena Angela Nesteby, som er konstituert administrerende direktør i SJ Norge.

SJ-toppen påpeker at det er et paradoks når samferdselsdepartementet som er imot konkurranseutsetting, eier Vy, som konkurrerer i Sverige.

– De vil ha konkurranseutsetting der det gagner deres eget selskap, hevder Nesteby.

VIL BLI: Det svenske SJ har allerede vunnet konkurransen om å kjøre togtrafikken på blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen, men vil gjerne ekspandere i Norge. Det bekrefter Lena Angela Nesteby, konstituert adm.direktør SJ Norge.

Til kritikken svarer samferdselsministeren:

– Vi stopper ikke konkurranseutsetting av persontogtjenester fordi det gagner Vy, men fordi vi mener konkurranseutsetting ikke gir de togreisende det beste tilbudet, sier Jon-Ivar Nygård (Ap).

Vy: – Det er opp til Sverige

Vy selv har heller ingen planer om å trekke seg ut av det svenske markedet – eller å avstå fra fremtidige konkurranser der. De har i dag har i dag fem togavtaler i Sverige, blant annet lokal- og regiontrafikk i Värmland.

– Det er opp til Sverige. Hvis svenske myndigheter vil gjøre det samme som i Norge, så er det opp til dem. Men hvis Sverige fortsatt vil ha konkurranse, er det åpent, sier konserndirektør Gro Bakstad i Vy.

TIL SVERIGE: VG møtte konsernsjefen i Vy, Gro Bakstad, på vei til Sverige for å besøke selskapets bussvirksomhet der. Vy har ekspandert med både tog og buss i Sverige.

– Hvis de utenlandske aktørene blir utestengt fra å konkurrere på de norske linjene, vil det være urettferdig at dere fortsatt prøver å komme ytterligere inn på det svenske markedet? 

– Så lenge Sverige har konkurranse om sine togkontrakter, kan de ikke ekskludere Vy fordi vi er norske. Vi føler oss velkommen i det svenske markedet, og det å ha en ha en portefølje av kontrakter er viktig for oss. Det er stordriftsfordeler i å ha kompetanse og systemer, sier Bakstad i Vy.

Det står i Vys vedtekter at de skal drive transport av personer og gods i Norge og øvrige nordiske land, påpeker samferdselsministeren.

Det er styret og daglig leder i Vy som skal forvalte det selskapet, og de skal gjøre det ut fra eiers interesser. Det skal være i tråd med vedtekter og generalforsamlingsvedtak. Vi har som mål at Vy skal gi høyest mulig avkastning over tid, innenfor de rammene som vedtakene i selskapet setter, sier samferdselsministeren.

Les også

Bakgrunn: Den nye samferdsels­ministeren vil gi alt til Vy

Les også

Utfordrer Vy: Flytoget vil ta over hele Østlandet

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Samferdsel
  2. Politikk
  3. Jernbanereformen

Flere artikler

  1. Den nye samferdselsministeren vil gi alt til Vy

  2. Togkonkurranse på Østlandet avlyses

  3. Kampen om togtrafikken: Flytoget vil ta over hele Østlandet

  4. Hadia Tajik møtte SAS-sjefen: – Har spurt om hvorfor de er i konflikt med nesten 500 av sine ansatte

  5. Facebook blir Meta, resultatrush fra kjempene og forsyningsskvis i smågodthyllene