Vil stenge ute svenskene i Norge – men Vy skal fortsatt operere i Sverige
Det svenske togselskapet SJ kan bli kastet ut av togkampen om Østlandet, men norske Vy har ingen planer om å trekke seg ut av Sverige.
Norge har fått en ny regjering fra Ap og Sp som sier nei til konkurranseutsetting og privatisering av jernbanen i Norge. Det var Erna Solbergs (H) regjering som åpnet for konkurranse med utenlandske selskap på norske skinner – og slapp svenske SJ inn.
Nå vil den nye regjeringen si stopp.
Samtidig er det norske, statseide selskapet Vy med og konkurrerer på jernbanen i Sverige. Og den nye regjeringen har ingen planer om å trekke Vy ut derfra.
– Per nå er det ikke det. Men vi skal gå gjennom strukturene innenfor jernbane og utelukker selvfølgelig ikke hva vi kan gjøre i fremtidige generalforsamlinger. Men per nå finner det ingen instruks og klar tanke om at vi skal stoppe det, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) til VG.
– Vi legger oss ikke opp i svensk politikk, det er opp til Sverige å beslutte hvorvidt persontogtilbudet der skal konkurranseutsettes, sier samferdselsministeren.
– Vil ha konkurranseutsetting der det gagner deres selskap
Svenske SJ kaller dette «merkelig». De har levert tilbud om å drive togtrafikken på store deler av Østlandet – en konkurranse den nye regjeringen vil avlyse – for heller å gi jobben direkte til Vy.
– Det er merkelig at man i Norge skal stoppe konkurranse, at ikke andre selskaper skal være med på å konkurrere her og man direktetildeler til Vy, når Vy skal være med og konkurrere i andre land, sier Lena Angela Nesteby, som er konstituert administrerende direktør i SJ Norge.
SJ-toppen påpeker at det er et paradoks når samferdselsdepartementet som er imot konkurranseutsetting, eier Vy, som konkurrerer i Sverige.
– De vil ha konkurranseutsetting der det gagner deres eget selskap, hevder Nesteby.
Til kritikken svarer samferdselsministeren:
– Vi stopper ikke konkurranseutsetting av persontogtjenester fordi det gagner Vy, men fordi vi mener konkurranseutsetting ikke gir de togreisende det beste tilbudet, sier Jon-Ivar Nygård (Ap).
Vy: – Det er opp til Sverige
Vy selv har heller ingen planer om å trekke seg ut av det svenske markedet – eller å avstå fra fremtidige konkurranser der. De har i dag har i dag fem togavtaler i Sverige, blant annet lokal- og regiontrafikk i Värmland.
– Det er opp til Sverige. Hvis svenske myndigheter vil gjøre det samme som i Norge, så er det opp til dem. Men hvis Sverige fortsatt vil ha konkurranse, er det åpent, sier konserndirektør Gro Bakstad i Vy.
– Hvis de utenlandske aktørene blir utestengt fra å konkurrere på de norske linjene, vil det være urettferdig at dere fortsatt prøver å komme ytterligere inn på det svenske markedet?
– Så lenge Sverige har konkurranse om sine togkontrakter, kan de ikke ekskludere Vy fordi vi er norske. Vi føler oss velkommen i det svenske markedet, og det å ha en ha en portefølje av kontrakter er viktig for oss. Det er stordriftsfordeler i å ha kompetanse og systemer, sier Bakstad i Vy.
Det står i Vys vedtekter at de skal drive transport av personer og gods i Norge og øvrige nordiske land, påpeker samferdselsministeren.
– Det er styret og daglig leder i Vy som skal forvalte det selskapet, og de skal gjøre det ut fra eiers interesser. Det skal være i tråd med vedtekter og generalforsamlingsvedtak. Vi har som mål at Vy skal gi høyest mulig avkastning over tid, innenfor de rammene som vedtakene i selskapet setter, sier samferdselsministeren.