Ser ny kultur i SAS
SAS-analytiker mener avtalen med de ansatte i SAS signaliserer en ny kultur i selskapet.
SAS SAS-NOK avsluttet like etter nyttår forhandlingene med fagforeningene om omfattende kostnadskutt.
SAS-analytiker Jacob Pedersen i danske Sydbank tror dette kan ha en dobbel effekt for selskapet.
- På den ene side kan kostnadskuttene medføre at selskapet nå kan klare å stå på egenhånd. Samtidig har det også gjort det mye mer attraktivt for et eventuelt oppkjøp, sier han til E24.
Knallstart på 2009
Mandag kom også meldingen om at selskapet har signert en kjempeavtale med StatoilHydro, verdt opp mot 3 milliarder kroner over fem år.
Dermed har 2009 startet ganske så annerledes enn hvordan forrige året ble avsluttet.
Da ble selskapet omtalt som et i krise, og konsernledelsen la lokk på både forhandlinger med fagforeninger og potensielle kjøpere.
Vanskelig salgsmarked
Men de harde tidene er langt fra over, mener Pedersen.
- Ledelsen må nå ta viktige beslutninger angående selskapets struktur. Det hadde vært mye lettere å selge datterselskaper som Spanair og AirBaltic for ett og et halvt år siden. Tiden er ikke god for å selge akkurat nå, sier han.
SAS har meldt at enigheten med fagforeningene vil gi kostnadskutt på 1,5 milliarder svenske kroner.
Men hvordan og hvor kuttene skal komme har ikke lekket ut fra forhandlingene.
Pedersen mener at enigheten mellom konsernledelsen og fagforeningene i seg selv er viktig.
- Det signaliserer en ny kultur i selskapet hvor ledelse og fagforeninger samarbeider istedenfor å krangle. Det er i seg selv viktig, mener analytikeren.
Tror på Lufthansa
Ryktene rundt et potensielt oppkjøp av SAS har svirret siden sent høsten i fjor.
Da meldte nyhetsbyrået Reuters at Lufthansa skulle være svært nær ved et bud på SAS.
For litt siden kom også ryktene om at Air France KLM var interessert i det skandinaviske flyselskapet, men Pedersen mener tyskerne ligger foran i løypa.
- Lufthansa er på toppen av min liste ja. Jeg tror de vil kutte minst i SAS sitt rutenett i Skandinavia, og dermed være mest spiselige for de statlige eierne i Norge, Sverige og Danmark, sier han.
I tillegg tror Pedersen at Lufthansa vil ønske å beholde en flyplass som et regional hovedkvarter i Oslo, Stockholm eller København, mens han er mer usikker på om det vil skje ved et Air France KLM-kjøp.
Les også: