Rigg-smell for Thule Drilling
Riggkupp i Dubai ble til betent konflikt, og aksjonærene visste ingenting.
Nå ruster tre halvbygde rigger til over to milliarder kroner bort på QGM-verftet i Dubai, skriver Dagens Næringsliv fredag.
Mens verftsledelsen vil ha "skrapet" bort fra området sitt, og mener Thule Drilling har oppført seg som drittsekker, sier Thules styreleder Hans Eirik Olav til avisen:
- Det vi har blitt utsatt for i Dubai er et rent landeveisrøveri. Dessverre har vi drevet forretninger med komplett upålitelige folk. Vi er blitt utsatt for kriminelle handlinger.
Les også: Ble stoppet i døren.
Ingen riggerfaring
QGM-verftet ble opprettet i 2003 og var eid av to briter uten erfaring i verftsdrift og riggbygging. Likeve fikk de i oppgave av Thule Drilling å gjenreise riggen "Arabdrill", som etter en ulykke i 2002 tilbragte tid på havets bunn, og bygge ytterligere to rigger.
Begynnelsen på nedturen og konflikten startet ifølge DN i 2005 da riggen viste seg å bli tre millioner dollar dyrere enn først antatt.
Og siden januar året etter har riggene blitt dyrere og dyrere, og leveringstiden utsatt igjen og igjen.
Les også: Thule utsetter børsnotering.
Tomt selskap
For å lette verftets økonomiske situasjon tilbød Thule et lån på 22 millioner kroner i fjor høst, som ble fulgt av anklager om brudd på betingelser fra begge parter.
Et forsøkt på å overta hele selskapet gikk i vasken da det viste seg at verftseierne hadde overført alle aksjene til et nyopprettet selskap. Thule kontrollerte dermed et tomt selskap, skriver DN, som har avdekket en rekke amatørmessige grep fra Thules side.
Les også: Over 30 mrd. til rigger.
Uvitende aksjonærer
Thule-eierne fikk ikke vite om konflikten på verftet i Dubai, heller ikke i forbindelse med et bud på selskapet i mars i år.
Politianmeldelse- og aksjon mot verftet har ikke slått heldig ut for Thule, og trolig venter omfattende runder i rettsapparatet i Dubai.
I mellomtiden ruster riggene.