Avinor-bonuser skal gi økt flytrafikk

Stortinget vedtok nylig å fortsette planleggingen av en tredje rullebane på Gardermoen, og Avinor har flere bonusordninger for å øke flytrafikken.

VIL ØKE TRAFIKKEN: Avinor vil lokke flyselskaper til å øke trafikken ved å tilby bonusordninger for selskapene.

Foto:
Publisert:

– Problemet med dette er at Avinor betaler for mer forurensing og økt flytrafikk, sier SVs miljøpolitiske talsperson, Lars Haltbrekken, til NTB.

– Dette er det stikk motsatte av det vi gjør i alle andre deler av samfunnet, hvor vi ber forurenser om å betale. Her blir forurenser betalt for å forurense enda mer, sier han.

Regjeringspartiene Høyre, Frp, Venstre og KrF stemte sammen med Ap nylig mot et forslag fra SV, Miljøpartiet De Grønne og Sp om å stoppe planleggingen av en tredje rullebane på Oslo lufthavn (OSL).

Avinor tar sikte på høring og vedtak om reguleringsplan i løpet av året. Prosjektet ruller dermed videre til tross for krav om at Norge må kutte klimautslippene kraftig i årene som kommer.

Les på E24+ (for abonnenter)

Ny motor kan bringe supersoniske fly tilbake

Bonusordninger

Avinor belønner blant annet flyselskapene for å øke antall passasjerer, og bonusen blir større jo lenger en passasjer flyr. Avinor gir dessuten støtte til nye passasjerruter utenlands og til nye fraktruter.

– Vi frykter at Avinor, blant annet gjennom disse bonusordningene, er med på å øke trafikken for å legitimere utbygging av en tredje rullebane, sier Haltbrekken.

Avinor er et heleid, statlig aksjeselskap under Samferdselsdepartementet med ansvar for de 45 statlige flyplassene. Avinor har selv erkjent dilemmaet knyttet til en tredje rullebane, slik Klassekampen skrev i fjor:

«Samfunnsoppdraget legger opp til vekst i flytrafikken som kan være i strid med nasjonale klimamål og internasjonale forpliktelser på klimaområdet», skriver selskapet.

Avinor har slått fast at det er behov for en tredje rullebane innen 2030.

Les også

Bjørn Kjos vil lage global lavprisallianse

– Kampen står i regjeringen

Både Venstre og KrF stemte mot da et forslag om å stoppe planleggingen av en tredje rullebane nylig ble behandlet i Stortinget, som del av en pakke på 37 klimaforslag. Det er ikke i et slikt «samleforslag» en så stor sak blir avgjort, ifølge Venstres Ketil Kjenseth.

– Kampen om tredje rullebane på Gardermoen står i regjeringen, og her vil Venstre kjempe med nebb og klør for sitt klare standpunkt: Venstre ønsker ikke en tredje rullebane på Gardermoen, sier han.

Energi- og miljøkomiteens leder erkjenner at en ny rullebane vil øke flytrafikken og klimautslippene kraftig.

– Norge har signert Parisavtalen og skal oppfylle EUs klimamål. Økt flytrafikk er ikke forenlig med målsettingen i regjeringens plattform om at Norge skal bli et lavutslippssamfunn i 2050.

Naturvernforbundet har beregnet at effekten av en daglig flyrute Oslo – New York med nyeste flytype vil tilsvare utslipp fra 50.000 personbiler i et år.

Konsesjonssøknad

Ifølge Natur og Ungdom vil utbygging av en tredje rullebane øke utslippene fra flyplassen med 8 prosent fram til 2050.

– Det er en av grunnene til at vi vil se på dette i sammenheng med en eventuell konsesjonssøknad, sier KrFs energipolitiske talsmann, Tore Storehaug, til NTB.

Han viser til at den rødgrønne forslagspakken handler om klimakutt innen 2020, og at det er uaktuelt med noen utbygging så raskt. Samtidig understreker Storehaug behovet for «ryddige, grundige og forutsigbare» politiske vedtak i klimapolitikken.

Haltbrekken er ikke imponert over Venstre og KrF.

– De sender et signal til Avinor om at det bare er å fortsette arbeidet for vekst i flytrafikken. Jo lenger du lar Avinor få holde på med planleggingen, desto vanskeligere blir det å stoppe dette.

OSL hadde over 28,5 millioner passasjerer i 2018, en vekst på 3,8 prosent sammenlignet med året før.

Les også

Stortinget sa nei til å stanse Gardermoen-utvidelse

Les også

Frykter dyrere flybilletter

Les også

Avinor advarer om konflikt mellom flyvekst og klimamål

Her kan du lese mer om