Kraftig prispress i norsk handel

Prispresset i norsk handel er så sterkt at de mest tradisjonsrike kjedene taper mer og mer. – Forbrukerne har aldri hatt større makt, sier salgsdirektør i Dibs.

HANDELSSTANDEN PRESSES: Bildet viser kjøpesenteret Oslo City. Illustrasjonsfoto.

Foto: Vidar Ruud NTB scanpix
Publisert:

Det er bransjeaktørene innen tekstil og sko som er hardest rammet av priskrigen, og som har lagt bak seg flere perioder med fallende priser, skriver Dagens Næringsliv.

Årsakene er mange og sammensatte, men blant dem er prisroboter som gir kundene full prisoversikt, samt feriehandel og netthandel.

Undersøkelsene til DIBS Payment Services viser at 54 prosent av nordmenn handler i utenlandske nettbutikker, og at lavere pris er den viktigste årsaken.

– Forbrukerne har aldri hatt større makt enn nå ved at de så enkelt kan velge og vrake blant produkter, så vi ser kanskje et skifte i maktbalansen, sier salgsdirektør i Dibs, Johanna Telle.

Odd Gisholt, som i flere år har vært fagansvarlig for varehandel ved BI, sier markedet er overmettet og at det da er naturlig at det bryter ut priskrig.

– Prisjaget vil fortsette, og det blir vinnere og tapere. De som senker prisene sine og ikke har kostnadene under kontroll, de vil tape.

Les også

NHO bekymret for brexit-konsekvenser

Les også

Ekspertene strides om Europris' svenske oppkjøp

Les også

– Det blir et kaos

Her kan du lese mer om