Færre nordmenn tror på krise for økonomien
Forbrukertilliten viser sprekere takter enn på lenge.
Consumer Confidence Index (CCI), eller forbrukertilliten blant norske forbrukere, øker for tredje måned på rad.
I mars endte den på 8,3 poeng, opp 4,3 poeng fra februar, melder analyseselskapet Opinion Perduco.
Til sammenligning ble den CCI i januar beregnet til 2,3 poeng. Ser man imidlertid 12 måneder tilbake fra i dag, lå CCI på 10,2 poeng.
- Mens forbrukertilliten falt måned for måned senhøsten 2011 i takt med kriserapporteringen fra europeiske økonomier og advarslene om konsekvenser for norsk økonomi , viser målingene de tre siste månedene at tilliten hos norske forbrukere er på vei tilbake, sier Henrik Høidahl, konsulent i Opinion Perduco i en pressemelding.
Styrket etter svak høst
Gjennomsnittet for første kvartal 2012 er på 4,9, og ligger 7,7 poeng høyere enn fjerde kvartal i fjor, da CCI-snittet var på minus 2,8.
- Det er spesielt troen på arbeidsmarkedet og landets økonomi de neste 12 månedene som er styrket, områder som ble markant svekket høsten 2011, sier Høidahl.
Sterkeste siden i fjor sommer
Han påpeker at for første gang på seks måneder er det flere som tror at den økonomiske situasjon for Norge vil være bedre enn dårligere om 12 måneder.
- Troen på arbeidsmarkedet er på sitt sterkeste siden juli 2011, samme måned som internasjonal statsgjeldsproblematikk og uroen i finansmarkedene fikk økt oppmerksomhet, sier Høidahl.
LES OGSÅ: Ny oppgang i boligprisene