HJELPEPAKKE FOR MARITIM NÆRING: Næringsminister Iselin Nybø (V) (t.h.) og distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) (i midten) slapp nyheten om pengebevilgningen da de besøkte verftet Vard Langsten i Tomrefjorden i Møre og Romsdal i forrige uke.

Svein Ove Ekornesvåg

Fremtiden til maritim industri

Norsk maritim industri går en usikker framtid i møte. Tiltakene som må til er tiltak som skaffer arbeid i dag. Jo lengre tid det går før tiltakene blir satt i gang, jo hardere rammer krisen næringen.

  •  Eddy Nynes
    Eddy Nynes
    Hovedtillitsvalgt i NITO, Kongsberg Maritime CM
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Regjeringen offentliggjorde 29. mai en tiltakspakke til maritime prosjekt på 684 millioner over en periode på fire år.

Dette er ikke nok til å sikre framtiden til norsk maritim næring.

For å sikre framtiden trengs det å sikre arbeid, i form av nye kontrakter til verft. Dette vil sikre fremtiden for verft og underleverandører, på kort sikt.

Det grønne skiftet må komme, og det er bra at vi bruker dagens situasjon til å sette fart i det. Denne satsingen vil ikke sikre arbeidsplasser i maritim næring, umiddelbart. Denne satsningen vil først og fremst sysselsette teknologi og utvikling.

Det er en gledelig nyhet i tiltakspakken. De har tildelt 170 millioner til et nybygg, men jeg kan ikke se at det er lagt føringer for at skipet skal bygges i Norge, eller ha en viss andel norsk innhold. Vi står foran en tid der vi vil se en økning av proteksjonisme i andre land. Om dette skjer vil norsk maritim næring bli ekstra hard rammet, ettersom vi er langt framme innen utvikling og teknologi.

Les også: Tilbyr 170 millioner til nytt nybygg

Fagforeningene ga sine innspill til regjeringen tidlig i mai. Brevet inneholdt konkrete tiltak som ville sikret arbeid til næringen.

Samtidig ville det bidratt med penger tilbake til staten, i form av skatter og avgifter. Det er viktig at tiltakene som nå blir gjort, sørger for å sikre arbeidsplasser. Slik at vi på sikt kan sikre det velferdssamfunnet vi har i dag, og framtiden til neste generasjon.

Tiltakene som ville bidratt er om Forsvaret satte i gang bygging av skip som de har på planen. Disse skipene, kalt «Vanguard», ville sikret sysselsetting frem til eventuelt markedet er tilbake.

Regjeringen stengte ned landet. Innbyggerne har vist forståelse og respektert anbefalingene fra myndighetene. I koronatiden ser vi på sosiale medier og i reklame at det oppfordres til å handle lokalt. Det oppfordres til å handle i butikk og ikke på nett, spesielt ikke mot internasjonale nettsider.

Alle ønsker å bidra for å trygge norske arbeidsplasser. Derfor mener jeg at norske rederier også bør se til, og bidra med å handle mer lokalt.

Det påfører gjerne ekstra kostnader for rederiene, men det burde de kanskje kunne stå i.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Coronaviruset
  3. Industri
  4. Fremtiden
  5. Utvikling
  6. Teknologi
  7. Coronaviruset internasjonalt

Flere artikler

  1. Ser grønn fremtid for maritim sektor: – Men vi trenger tiltak

  2. Anslår at 15.500 norske arbeidsplasser kan forsvinne: Maritim næring vil ha statlig bestilling på syv skip

  3. Deler ut 112 millioner til grønnere skipsflåte: – Viktig bidrag i klimakampen

  4. Regjeringen med penger til verftene

  5. Hjelpepakke til maritim næring: 170 millioner til nytt forskningsfartøy