KLIMAKRISE: Nordmenn villig til å betale 18 kroner literen

6 av 10 nordmenn vil heller betale opptil 18 kroner literen for bensin, enn å legge ned industriarbeidsplasser.

  • Øystein Sjølie
Publisert:

Det viser en meningsmåling analysebyrået InFact har laget for E24.

- Dette er en positiv overraskelse. Billig bensin har ofte vært en kampsak for store grupper i Norge, men klimabevisstheten har økt veldig det siste halvannet året, sier Steinar Lem, talsmann for Framtiden i våre hender.

Vil redusere utslippene

En bensinpris på 18 kroner literen kan redusere utslippene fra biltrafikken med 10-15 prosent. Det viste en studie fra Transportøkonomisk institutt gjengitt hos NRK i forrige uke. Dette tilsvarer utslippene fra et av de største aluminiumsverkene i Norge.

Når folk blir bedt om å velge mellom disse ondene, velger de bensinprisen.

Av alle de spurte, foretrekker 41,3 prosent en bensinpris på 18 kroner. 24,3 prosent vil at Norge skal legge ned et aluminiumsverk. 34,5 prosent har ingen bestemt oppfatning.

Av de som svarer, er det derfor 63 prosent som oppgir at de foretrekker høyere bensinpris.

Industrivennene

Kraftkrevende industri står for enda større utslipp av klimagasser enn norske bilister.

Hvis Norge legger ned industribedrifter som sysselsetter 15.000 ansatte, vil norske utslipp av klimagasser falle til under kravene etter Kyoto-protokollen.

Likevel vil folk spare denne industrien for kuttkrav. 19 prosent av de spurte mener det er et dårlig forslag å legge ned denne industrien.

- Det norske folk er svært industrivennlig, sier Einar Håndlykken, daglig leder i miljøstiftelsen Zero.

Industriens talsmenn er fornøyd med dette.

- Det viser at folk har et realistisk forhold om hva som hjelper. Selv om aluminiumsindustri slipper ut mye, er utslippene ved verk i utlandet kanskje tre ganger så høye. Å flytte produksjon ut av Norge vil derfor føre til høyere utslipp, sier Svein Sundsbø, direktør for industripolitisk avdeling i lobbyorganisasjonen Norsk Industri.

Vilje til kutt

Miljøvernerne er enige om at undersøkelsen viser en miljøvennlig befolkning.

- Den demonstrerer en betydelig vilje til å ta klimatrusselen på alvor, selv når det svir økonomisk. Derfor har også regjeringen et stort handlingsrom, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Men er det et fornuftig forslag? Professor Michael Hoel sa til E24 i forrige uke at bensinavgiften allerede er svært høy, og at andre sektorer bør betale mer før bilsektoren gjør det.

- Å legge ned et aluminiumsverk er ikke noe klimatiltak. Aluminiumen vil likevel bli produsert, men et annet sted, sier Håndlykken.

Verken Lars Haltbrekken eller Steinar Lem vil velge mellom dyrere bensin og mindre aluminiumsproduksjon i Norge.

- Vi må ha et bredt spekter av virkemidler for å møte klimakrisen, sier Haltbrekken.

E24s kommentator Jan Arild Snoen skriver i sin spalte at vi lyver på oss mer miljøvennlighet i meningsmålinger.

Les også: Du lyver deg snill om miljø

- Vi er alltid tøffere på meningsmålinger, men siden tallene er så tydelige, er det likevel en realitet i dette, sier Lem.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Byfolk vil ha bensinavgift

  2. - Heller billig elbil enn dyr bensin

  3. Hegnar slakter miljøundersøkelse

  4. Dårlig vær i Europa fører til høye dieselpriser i Norge

  5. SV-Kristin og Russland er bensinpris-særingene