Stordalen får refs for reklame på Instagram

Forbrukertilsynet reagerer på at Petter Stordalen poserer med bøker fra egne forlag foran sine 190.000 følgere – uten å merke innleggene som reklame.

Lise Åserud / NTB scanpix
Publisert:,

Petter Stordalen har slått seg opp i forlagsbransjen gjennom selskapet Strawberry Publishing.

Nå får Stordalen kritikk for å la være å merke innlegg som reklame på Instagram, der han poserer med forlagenes bøker foran sine 190.000 følgere.

Forbrukertilsynet mener det er på sin plass å tydeliggjøre de kommersielle bindingene, etter å ha sett bildene på Stordalens konto.

– Det er ikke åpenbart for folk at dette dreier seg om markedsføring, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, til Klassekampen.

Hun peker på at loven forbyr å pakke inn reklame som personlig anbefaling og at dette må merkes, med mindre det fremgår av sammenhengen at det er reklame.

Stordalens talsperson Bettina Flatland sier Stordalen er ny i forlagsbransjen, og ikke helt innforstått med alle reglene.

– Vi skal gå gjennom og merke innleggene det gjelder, og sikre at fremtidige innlegg blir merket i henhold til retningslinjer, sier Stordalens talsperson til avisen.

Les hele saken her: Stordalen i reklamefella

Tidligere:

Stordalen-forlag får kritikk for «forfatterfisking» (fra 2018)