Milliardærene

Stordalen får refs for reklame på Instagram

Forbrukertilsynet reagerer på at Petter Stordalen poserer med bøker fra egne forlag foran sine 190.000 følgere – uten å merke innleggene som reklame.

Lise Åserud / NTB scanpix
  • E24
Publisert:,

Petter Stordalen har slått seg opp i forlagsbransjen gjennom selskapet Strawberry Publishing.

Nå får Stordalen kritikk for å la være å merke innlegg som reklame på Instagram, der han poserer med forlagenes bøker foran sine 190.000 følgere.

Forbrukertilsynet mener det er på sin plass å tydeliggjøre de kommersielle bindingene, etter å ha sett bildene på Stordalens konto.

– Det er ikke åpenbart for folk at dette dreier seg om markedsføring, sier Tonje Hovde Skjelbostad, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet, til Klassekampen.

Hun peker på at loven forbyr å pakke inn reklame som personlig anbefaling og at dette må merkes, med mindre det fremgår av sammenhengen at det er reklame.

Stordalens talsperson Bettina Flatland sier Stordalen er ny i forlagsbransjen, og ikke helt innforstått med alle reglene.

– Vi skal gå gjennom og merke innleggene det gjelder, og sikre at fremtidige innlegg blir merket i henhold til retningslinjer, sier Stordalens talsperson til avisen.

Les hele saken her: Stordalen i reklamefella

Tidligere:

Les også

Stordalen-forlag får kritikk for «forfatterfisking» (fra 2018)

Her kan du lese mer om

  1. Milliardærene
  2. Petter Stordalen
  3. Forbrukertilsynet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Stordalen-forlagene satser på Danmark

  2. Operaen får refs for umerket Netflix-reklame

  3. Stordalen selger forlagene i Sverige og Danmark

  4. Annonsørinnhold

  5. Gunhild Stordalen får leilighet og EAT-millioner – oppå gullavtale

  6. Stordalen: – Kommer ikke unna oppsigelser