Finanstilsynet om Vipps-krøll: – Må forvente kontinuerlig tilgang

Direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet sier de følger opp DNB etter fredagens Vipps-trøbbel. 

FØLGER MED: Fredag var DNBs Vipps-tjeneste nede nesten hele dagen etter at flere kunder å bli trukket opp til 50 ganger for en transaksjon. Finanstilsynet sier de følger opp DNB etter Vipps-problemene.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:,

Fredag gikk DNBs Vipps-tjeneste helt i stå. Det startet med at flere personer ble belastet opptil 50 ganger for en transaksjon. Til slutt valgte DNB å stenge hele tjenesten.

Direktør for bank- og forsikringstilsyn Emil R. Steffensen i Finanstilsynet, sier i en kommentar til E24 at et stabilt betalingssystem er viktig for en velfungerende finanssektor.

– Vipps har fått økende betydning og det er derfor viktig at også denne delen av betalingssystemet fungerer som den skal, sier Steffensen.

Finanstilsynet er i løpende kontakt med DNB for enkelte driftshendelser, også gårsdagens Vipps-problemer.

– Dette gjør vi for å følge opp de tiltak som banken har satt i verk og planlegger å sette i verk for å oppnå en tilfredsstillende driftsstabilitet.

Les også

Hytteutleier har fått nok av Vipps-trøbbel: – Har sendt inn oppsigelse

– Kundene må kunne forvente kontinuerlig tilgang til DNBs betalingstjenester, legger han til.

Når det gjelder fredagens hendelse er Finanstilsynet tydelig på at DNB var raskt ute med å informere berørte kunder om oppfølging av problemene som oppsto.

Rundt 3.200 personer ble rammet av problemene av selve transaksjonsproblemene, men selve nedetiden for appen rammet alle kundene til Vipps.

Klokken 0.45 natt til lørdag kunne pressekontakt i DNB Vidar Dalsbø informere om at tjenesten var oppe igjen. Tjenesten er lørdag morgen tilbake i normal drift.

Les også

Ny Vipps-hodepine: Kunder trukket dobbelt beløp

– Problemer kan forekomme

Finanstilsynet mener det ikke er tilfredsstillende at DNBs betalingstjenester i år har vært preget av mangelfull stabilitet, og mener gårsdagens hendelse er et eksempel på dette.

– Når man opplever feil av det kaliberet, er det riktig at man i en slik situasjon tar tjenesten ned på grunn av feilen, sier Torgeir Waterhouse, direktør for nye medier og internett i IKT Norge.

Han viser til at hele Vipps-tjenesten ble tatt ned fredag – til tross for at ikke alle brukere var rammet. IKT Norge mener kundene må forberede seg på den digitale vinden som blåser gjennom de ulike næringene – også for banknæringen.

Torgeir Waterhouse, direktør internett og nye medier i IKT-Norge.

Foto: IKT-Norge

– Samtidig, uten å mene noe om den konkrete problemstillingen, er menneskeheten ikke ukjent med feil i systemet. Derfor burde det ikke være en overraskelse at det i overgangsfaser blir utfordringer, sier Waterhouse i IKT Norge.

Han peker på at forbrukere skal være bevisste på at bankene befinner seg i en overgangsfase, hvor det foregår massive omlegginger av systemer.

– Det gjør at problemer kan forekomme, sier Waterhouse.

Waterhouse mener gårsdagens nedetid er problematisk, men at det samtidig er bra at DNB gjør grep som å stenge hele tjenesten, slik at brukerne er trygge på at slike systemfeil blir tatt på alvor.

– Det som er utfordrende er at vi trenger å stole på disse systemene, fordi de inngår i den grunnleggende infrastrukturen i samfunnet, sier Waterhouse videre.

– Skal ikke skje

Kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB sier at banken fremdeles har mange folk på jobb nå i helgen, som følger opp fredagens hendelser.

– Vi går gjennom hele verdikjeden for å finne rotårsaken når slike problemer oppstår, og implementerer løsningen for at det ikke skal skje igjen, sier Dalsbø.

– At det skjer tekniske feil er uunngåelig. Og at man fra tid til annen vil ha nedetid er også uunngåelig. Men det er klart at vi overhodet ikke er fornøyd med å være nede en hel dag som i går. Vi jobbet utrolig hardt med det nå for at det ikke skal skje igjen, legger han til.

Les også

Nytt kvartal med IT-trøbbel for DNB-sjefen: – Vi jobber febrilsk

– Vet dere hvor mange transaksjoner dere eventuelt gikk glipp av, etter som Vipps var nede hele fredagen?

– Per dag er det om lag 250.000 transaksjoner, men fredag er den dagen med flest transaksjoner og høy aktivitet. Så at vi gikk glipp av betydelige transaksjoner er vi dessverre klar over.

900 av de personene som ble trukket flere ganger for overføringer fredag har hittil fått pengene tilbake. De resterende vil få pengene tilbake på mandag, opplyser DNB.

– Hva tenker du om at IKT Norge mener brukere må være forberedt på nedetid som følge av en digital omstilling, er dette noe vi kan forvente?

– Både ja og nei, vi vet at tekniske svikter kan skje, systemene er bare så god som menneskene. Men kundene skal allikevel ikke vende seg til nedetid. Vi jobber ikke med det som utgangspunkt, men jobber for at løsningene skal være solide, og oppe tilnærmet hele tiden.

Les også

Uber-jubel etter delingsøkonomi-rapporten

Les også

Finanstilsynet om nytt DNB-trøbbel: – Dagens hendelse vil følges opp

Les også

Feilen er identifisert, men problemene vedvarer