Tror oljeprisen vil knekke konkurrenter

Ryanair-sjefen regner med at den høye oljeprisen fremskynder konsolidering i flybransjen.

SKUFFET INVESTORENE: Men Ryanair dro likevel inn 139 millioner euro etter skatt i forrige kvartal.

ANNE-CHRISTINE POUJOULAT
  • Bernhard L. Mohr
Publisert:

Europas største lavpris-flyselskap Ryanair viser solid vekst i både passasjertall og inntekter.

Selskapet la mandag frem resultater for første kvartal (avvikende regnskapsår). Sammenliknet med samme periode i fjor steg omsetningen med 29 prosent til 1,15 milliarder euro.

Kostnadene vokser imidlertid i tilsvarende takt, og resultatet uten skatt ble tilnærmet uforandret på 139 millioner euro, omtrent 1,08 milliarder kroner.

Det var svakere enn analytikernes forventning, og Ryanair-aksjen falt i går med 2,3 prosent på børsen i Dublin.

LES OGSÅ: SAS økte passasjertrafikken med 4,6 % i juni

- Bensinpriser fremskynder konsolidering

Ryanair forklarer resultatskuffelsen først og fremst med den høye oljeprisen. Fra april til juni har prisen på nordsjøolje befunnet seg mellom 105 og 126 dollar fatet, sammenliknet med et intervall på 69-89 dollar fatet i samme periode i fjor.

- Bensinkostnadene våre har steget med nesten 50 prosent. Når du opplever at din viktigste kostnad øker så mye, blir det som å gå i bratt motbakke, sier finansdirektør Howard Millar til nyhetsbyrået Bloomberg.

Ryanair-sjef Michael O'Leary tror selskapet likevel står mye bedre rustet mot en høyere «normal» oljepris enn de fleste konkurrentene.

- De høye bensinprisene tvinger konkurrentene til å øke bensinpristilleggene og billettprisene. Det vil også fremskynde konsolideringen, og flere flyselskaper vil bli tvunget ut av bransjen, sier O'Leary ifølge det danske flynettstedet Checkin.

LES OGSÅ: - Ryanair inngår avtale med kinesere

OPTIMIST PÅ EGNE VEGNE: Ryanairs administrerende direktør Michael O'Leary poserer for fotografene under en pressekonferanse nær Marseille i februar.

GERARD JULIEN

Har hedget på 86 dollar fatet

O'Leary får støtte av Joe Gill, en analytiker hos Bloxham Securities i Dublin.

- På bakgrunn av resesjonen og økte bensinregninger viser Ryanairs tall at forretningsmodellen deres er sterk. Ryanair og Easyjet er flokkens ledere akkurat nå, sier Gill til Bloomberg.

Gill opplyser at de allerede har sikret bensinbehovet for de kommende 9 månedene, og det til en gjennomsnittspris som tilsvarer 86 dollar per fat råolje.

I øyeblikket ligger prisen på nordsjøolje på 118 euro.

Finansdirektør Millar sier at de høyere bensinprisene har fått Ryanair til å endre strategi. Selskapet ekspanderer ikke like raskt som før, og stenger nå flere ruter om vinteren enn det som tidligere har vært praksis.

- Når oljeprisen er nær 100 dollar, og flyplassene øker landingsavgiftene, er det mange ruter det ikke gir mening å fly om vinteren, sier Millar til Bloomberg.

LES OGSÅ: 4 millioner fløy med Kjos

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ryanair når nye høydermed rekordresultat

  2. Kalte EU «ondskapens imperium» – nå kjemper han for å unngå brexit

  3. - Jo mer vi flyr, jo mer taper vi

  4. Annonsørinnhold

  5. – Hvis Norwegian lykkes vil det fortsatt være idiotisk mye overkapasitet

  6. – Uunngåelig at flere av de svakere flyselskapene vil falle