Statsbudsjettet 2022

Ingen coronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper utover 2021

Det blir ingen koronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper utover 2021 i budsjettforslaget, men regjeringen opplyser at de følger situasjonen nøye.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård gir ingen ytterligere koronakompensasjon til tog- og kollektivselskaper i budsjettforslaget til regjeringen. Foto: Fredrik Hagen / NTB
  • NTB
Publisert:

– Når smitteverntiltakene er avviklet, er det viktig at staten ikke hindrer omstilling til en ny normal, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).

Nivået for antall passasjerer på tog- og kollektivtrafikk ligger på mellom 75 og 80 prosent av nivået i 2019, og det er usikkert når nivået er tilbake til det samme som før pandemien, ifølge Nygård.

– Vi er kjent med kollektivselskapenes bekymringer rundt dette, men det er krevende for staten å prioritere å bruke penger på å opprettholde kollektivtilbudet på et høyere nivå enn det er grunnlag for.

500 millioner mer i frie midler

Regjeringen foreslår imidlertid å bevilge 500 millioner kroner mer i frie midler til fylkeskommunene. Nygård peker på at de har ansvaret for lokal kollektivtransport, som omfatter buss, T-bane, trikk, bybane og hurtigbåter.

Solberg-regjeringen foreslo en økning på 400 millioner kroner.

– Med i alt 900 millioner kroner mer står fylkeskommunene sterkere rustet til å kunne prioritere kompensasjon for reduserte billettinntekter til neste år, dersom det er behov for det, sier Nygård.

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og byråd for miljø og samferdsel Sirin Stav (MDG) var glade for å kunne gjøre bussene i Oslo klare til en normal hverdag uten koronarestriksjoner. Stav er nå utrolig skuffet over at kollektivselskapene ikke får koronakompensasjon etter 2021.

– En historisk svekkelse

MDG i Oslo er svært skuffet.

– De legger opp til en historisk svekkelse av kollektivtilbudet mange steder i landet, som rammer millioner av reisende. Dette er utrolig skuffende. Kollektivselskapene og de reisende har lojalt fulgt smittevernrådene under hele pandemien, og nå stikker regjeringa fra regninga, sier samferdsels- og miljøbyråd Sirin Stav.

Hun mener dette kan føre til at mange velger bil over kollektivtransport, fordi tilbudet blir dårligere.

– Da får vi lavere billettinntekter, som igjen kan føre til nye kutt. De gjør vondt verre når de kutter i bensinprisen samtidig som kollektivtrafikken går for lut og kaldt vann, sier Stav.

Les også

Øker formuesskatten til 0,95 prosent

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Statsbudsjettet 2022

Flere artikler

  1. Fare for kutt: Raymond Johansen ber Oslo-folk reise kollektivt igjen

  2. Budsjettlekkasje: Husbanken får to milliarder mer til startlån for nye boligkjøpere

  3. Den nye regjeringen utsetter moms på dyre elbiler

  4. Lysbakken vil møte til budsjettsamtaler med regjeringspartiene

  5. Enighet i budsjettforhandlingene: Øker skattene, gir feriepenger til permitterte og arbeidsledige