Pakkerush hos Posten – på nivå med julen

Det siste året har Posten stadig satt rekorder. Nå tror de at det er snakk om «en ny normal» for pakkenivået.

Postens pakkesentral var travel allerede i november i 2020.

Jil Yngland/NTB
  • Maiken Svendsen
Publisert:

– Vi er ikke vant med julerush av pakker i midten av mars, slår pressesjef i Posten Kenneth Tjønndal Pettersen fast.

I mars i år har de 60 prosent flere pakker enn i mars i fjor, og det til tross for at det var mye pakker også da.

Han mener nordmenn har fått nye handlevaner under pandemien, fordi pakkenivået har holdt seg stabilt høyt siden den første nedstengingen i fjor.

Det siste året har økningen i netthandelen vært på 48 prosent, og veksten fortsetter inn i 2021, forklarer han.

Siden nyttår har butikkene flere steder i landet vært stengt. Da har nordmenn tydd til internett for å handle varer. Dermed har Posten fått flere pakker og flere ønsker hjemlevering av pakker.

– I de områdene som har vært stengt under pandemien så har hjemlevering løftet seg markant, sier han.

Da butikkene ble stengt flere steder, merket Posten at flere ønsket pakker levert hjem.

Jil Yngland/NTB

For tiden har de samme bemanning som ved «Black Friday» og juletider. De har hentet inn flere elektriske varebiler ute for å lever pakker. I tillegg oppfordrer Pettersen kunder til å hente pakkene sine.

– Og noen vil dessverre oppleve noe forsinkelser, legger han til.

Det er snakk om en dag eller to, men neste uke tror han de har fått bukt med dem.

Les også

Netthandel ga tidenes beste resultat for Posten i pandemiåret 2020

«En ny normal»

Det siste året har Posten stadig satt rekorder, så nå tror Pettersen at det er snakk om «en ny normal».

Selv om han vil være forsiktig med å spå hvordan det blir etter pandemien, tror han ikke at nettshopping og pakkenivået vil gå tilbake til nivået det var på.

– Det er i ferd med å defineres en ny normal, tror han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Netthandel
  3. Posten
  4. Coronaviruset

Flere artikler

  1. Posten med tidenes beste første kvartal: – Omtrent som julerush

  2. Barnas hus etter «tidenes resultat»: Tror flere barnefødsler vil løfte salget

  3. Netthopp for Biltema i mars: Mangedoblet til 72 millioner

  4. «Facebook-svindel» rammer norsk gründer-suksess: – Hinsides bullshit

  5. Nedstenging ga kunstboom: – Folk trenger slike opplevelser